Amintir SPIRUtuale - Cealaltă lecție
Cealaltă lecție – Maria
Mușat
Clasa
a V-a. Este o zi de luni obișnuită. Ca de fiecare dată, prima oră, după cum ne
arată și orarul, este cea de limba română.
Aud
clopoțelul cum sună, iar noi o așteptăm în continuare pe doamna profesoară. Ușa
care se deschide larg și copiii se ridică în picioare pentru a saluta.
Diriginta noastră este și astăzi îmbrăcată elegant, ca de obicei. O vedem cu
toții că se îndreaptă spre tablă și scrie: Situația
de comunicare. După ce ne explică ce înseamnă emițător, receptor și
celelate elemente ale situației de comunicare, ne întreabă dacă avem
neclarități.
Deodată,
din spatele clasei se aude o voce. Ne întoarcem spre locul unde se află colegul
care ține mâna ridicată. Acesta zice, cu un glas ușor emoționat:
–Doamna
profesoară, dacă emițătorul este cel care transmite
mesajul, iar receptorul este cel
care
îl primește, atunci cum se numește persoana care se bagă într-o discuție?
În
clasă se lasă liniștea. Ne uităm când spre doamna dirigintă, când spre Andrei, colegul
care a pus întrebarea.
–...
nesimțit! spune dumneai direct, ridicându-și sprânceana.
Începem
să râdem cu toții alături de doamna profesoară de limba română. Așa că, ce să mai lungim povestea? O
ascultăm și ne apucăm din nou de scris, doar suntem deja obișnuiți.
Totuși,
în mintea mea persistă cealaltă „lecție” învățată azi: să nu întrerupi niciodată
discuția altora.
*
Și
un alt moment. Clasa a VI-a. Facem la ora de română exerciții legate de trecerea
din vorbirea directă în vorbirea indirectă.
Fragmentul
e din „Bubico” de Ion Luca Caragiale, cu
două replici care trebuie transformate:
”– Frumușel cățel aveți, zic eu cocoanii, după câteva
momente de tăcere; da' rău!
– Aș! nu e rău,
zice cocoana.” (I.L. Caragiale,
Bubico)
Colegul
nostru, Andrei G., vrea, cu mult aplomb să rezolve el exercițiul:
– Personajul narator îi
zice cucoanei că are un cățel frumușel. Doamna îi spune că cățelul ...
Clasa
izbucnește în râs. Andrei se oprește brusc din vorbit. O vedem pe doamna
profesoară care se uită cu o privire mirată la el, întrebându-l:
–
Cum
ai spus?
–
Păi,
ziceam că cățelul ...
Dar
nici de data aceasta nu apucă să termine fraza, pentru că începem iar cu toții
să râdem, împreună cu doamna dirigintă. Mă uit la colegul meu care rămâne în
continuare în fața clasei nedumerit.
Îi
explicăm că a făcut o cacofonie și observ cum obrajii lui capătă o culoare
rozalie.
În
mintea mea din nou e cealaltă lecție,
foarte importantă, învățată astăzi: să gândim întotdeauna înainte să vorbim.
Acest text este o mică parte din proiectul "Întâmplări SPIRUTUALE", realizat cu și pentru promoția gimnazială 2019 a Colegiului național ”Spiru Haret” din Bucureşti,
Un mod de a păstra amintirile SPIRUtuale.
Comentarii
Trimiteți un comentariu