Model de rezolvare a subiectelor
Evaluare Naţională - 2014
Limba şi literatura română
MODEL DE REZOLVARE
Subiectul I
A. 1. Sinonimele potrivite pentru sensul din
text al cuvintelor subliniate sunt: fiindcă – întrucât; cer –
pretind; liniștit – calm.
2. Virgula din
secvența “Bine-ai venit, An nou!” separă o construcţie în cazul vocativ de
restul enunţului.
3. Măsura
primului vers este de 6 silabe, iar măsura celui de-al doilea vers este de 4
silabe.
4. Textul aparţine
genului liric prin prezenţa eului liric şi prin exprimarea directă a
sentimentelor şi a gândurilor.
5. Titlul conţine două substantive. Substantivul propriu "Anul
Nou" sugerează tema poeziei, anume trecerea timpului, iar substantivul
"rânduri" anunţă forma de monolog liric adresat. Poezia este "o
scrisoare" către Anul nou, personificat în ipostaza unui prieten care soseşte
în casele tuturor.
B. În opinia mea, mesajul poeziei ,,Rânduri
pentru Anul Nou'' de Ion Minulescu face referire la trecerea timpului,
resimţită de poet cu nostalgie şi cu emoţie.
În primul
rând, semnificaţia mesajului este susţinută prin limbajul expresiv şi sugestiv,
realizat prin figuri de stil şi prin punctuaţia expresivă. Anul Nou este
personificat în ipostaza unui prieten aşteptat cu bucurie, dar şi cu emoţie,
fiind aducător de noroc: " Noroc
că te-așteptam deștept/ Să te previu la timp, să fii atent,/ Și-n clipa marelui
eveniment/ Să-mi calci în casă cu piciorul drept ... ". Epitetul
dublu din versul "Te vreau la
trup curat ... neprihănit ..." exprimă speranţa poetului că trecerea
timpului va aduce bucurii în viaţa sa. Frecvenţa punctelor de suspensie susţine
tonalitatea nostalgică a poeziei, sentiment provocat de modul cum fiinţa umană
resimte trecerea timpului.
În al doilea rând,
mesajul poeziei se dezvăluie prin exprimarea directă a sentimentelor autorului,
trăsătură specifică genului liric. Trecerea timpului ii generează poetului că
este o fiinţă limitată, suspusă morţii. Această idee este redată în prima
strofă prin metafora: "De când te aştept aproape că am şi albit".
Teama de moarte a poetului este exprimată ludic: "Și fii atent ca nu care cumva/ Să ți se rupă firu-n casa mea! …”.
În concluzie,
aceasta „scrisoare” către Anul Nou este un pretext al autorului de a-şi exprima
teama provocată de trecerea timpului.
Subiectul al
II-lea
A. 1. Universitatea
York a realizat o cercetare cu privire la capacitatea de empatie a copiilor. Copiii
care au o capacitate mai mare de empatie sunt cei care au fost mai mult expuși
la literatura pentru copii
decât la desene animate televizate.
2. Numele autorului este Corina Zorzor, iar
titlul articolului este „Empatia, o abilitate dobândită prin lectură”.
3. Cuvintele
subliniate sunt: de – prepoziție simplă; care – pronume relativ; și
– conjuncție simplă coordonatoare copulativă; psihologice – adjectiv
propriu-zis.
4. Funcțiile
sintactice ale cuvintelor subliniate sunt: aceia – subiect; capacitate – complement direct.
5. Propoziţia “Când
sunt scrise bine” este subordonată circumstanțială de timp, iar propoziţia „care
îl încurajează pe cititor” este subordonată atributivă.
6. Problema
este/1 să ajungă toată lumea la timp./2
B. Nu m-am gândit că vreodată voi vedea un
scriitor în carne şi oase, fiindcă pentru majoritatea copiilor scriitorii sunt
doar nişte fotografii în manuale. De aceea m-am entuziasmat când am aflat că în
şcoala noastră va veni poeta Ana Blandiana.
Evenimentul
s-a petrecut la începutul lui martie, într-o zi atât de frumoasă, încât parcă
soarele şi pomii preluaseră, prin nu ştiu ce minune, şi amplificaseră bucuria
noastră, transformân-o în lumină şi muguri verzi. Emoţia mea nu avea limite,
mai ales că doamna profesoară de limba română ne avertizase că trebuie să
memorăm o poezie scrisă de această poetă, pentru ca unii dintre noi să recite
în faţa tuturor, în cadru festiv.
Când
poeta a sosit, noi eram deja adunaţi în cabinetul de limba română. Am primit-o
festiv, ridicându-ne în picioare şi aplaudând. Ne-a vorbit despre ce înseamnă
poezia, despre copilărie, despre ceea ce a publicat de-a lungul vremii. Cel mai
frumos a fost când a recitat câteva poezii cu emoţie în glas, pentru care am
aplaudat cu toţii iar. Apoi a venit rândul nostru. Nimeni nu îndrăznea să
recite în faţa poetei. Mi-am luat inima în dinţi şi am ridicat mâna uşor. Mi-am
învins emoţiile şi am recitat poezia cu glas sensibil.
Nu-mi
mai amintesc nici aplauzele, nici felicitările pe care le-am primit de la
colegi. Mi-a rămas în minte, şi voi păstra pentru totdeauna în suflet, privirea
poetei, plină de încântare şi de lumină. Din tablourile de pe pereţi, ochii
scriitorilor români parcă şi ei aveau o lumină ...
Sursa: "Pregătirea
probei scrise de limba şi literatira română. Evaluarea naţională 2015”, Editura
TREND, 2014; Autori: Camelia Săpoiu, Veronica Hoitan
De văzut:
De văzut:
Comentarii
Trimiteți un comentariu