Subiectele de la proba de limba şi literatura română Evaluare Naţională 2014
EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A
Anul şcolar
2013-2014
Limba şi literatura română
Varianta 1
·
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
·
Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.
SUBIECTUL I (42 de puncte)
Citeşte,
cu atenţie, textul:
Bine-ai venit, An nou! ...
Bine-ai venit ...
De când te-aștept aproape-am și albit ...
Dar fiindcă-mi intri-n casă-ntâia oară,
Te rog să nu-mi faci casa de ocară ...
Nu te grăbi să-mi intri pe furiș,
C-abia sosiși ...
Noroc că te-așteptam deștept
Să te previu la timp, să fii atent,
Și-n clipa marelui eveniment
Să-mi calci în casă cu piciorul drept ... [...]
Așa te vreau! …
Te vreau la trup curat ... neprihănit ...
Și tot așa la suflet și la minte [...]
An nou ...
Ai auzit ce-ți cer? ...
Nu-ți cer să faci nimic în casa mea,
Mai mult decât ai face tu-ntr-a ta! ... [...]
An nou! ...
Fii nou de sus și până jos! ...
Copil al nimănui și-al tuturor, [...]
Copil gălăgios ...
Desfășură-te-ncet de pe mosor* …
Încet … cât mai încet … și liniștit …
Și fii atent ca nu care cumva
Să ți se rupă firu-n casa mea! …
Bine-ai venit, An nou …
Bine-ai venit! …
(Ion Minulescu, Rânduri pentru Anul Nou)
*mosor, s.n. – Piesă cilindrică din lemn, de metal sau de material plastic, pe care se
înfășoară ață, fire de mătase, sârmă etc.
A. Scrie, pe
foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos:
1. Notează câte
un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: fiindcă,
cer,
liniștit. 6 puncte
2. Explică
rolul virgulei în secvența: Bine-ai venit, An nou! … 6 puncte
3. Precizează
măsura primelor două versuri ale poeziei. 6 puncte
4. Menționează
două trăsături ale genului liric, prezente în textul dat. 6 puncte
5. Prezintă, în
30-50 de cuvinte, semnificația titlului poeziei. 6 puncte
B. Redactează o compunere de 150-250 de
cuvinte în care să-ți prezinți opinia despre semnificația mesajului poeziei Rânduri
pentru Anul Nou de Ion Minulescu. 12 puncte
În
compunerea ta, trebuie:
– să
formulezi o opinie despre semnificația mesajului poeziei;
– să-ți
susții opinia formulată prin două argumente potrivite, valorificând textul dat;
– să ai
un conținut adecvat cerinței;
– să
respecți precizarea referitoare la numărul de cuvinte.
SUBIECTUL al
II-lea (36 de puncte)
Citeşte,
cu atenţie, textul:
Cărţile
de ficţiune pe care le citim ne ajută să empatizăm cu cei din jur şi să ne
adaptăm mai uşor la diverse situaţii de viaţă, arată cele mai recente studii
psihologice. În urma unei cercetări realizate de Universitatea York pe copii cu
vârste cuprinse între 4 şi 6 ani, psihologii au observat că aceia care au fost
expuşi mai mult timp la literatura pentru copii decât la desene animate
televizate au o mai mare capacitate de empatie* [...]. Implicarea în poveştile
fictive din cărţi aduce informaţii noi despre viaţa socială, iar acest lucru
este extrem de benefic în rândul copiilor, fiindcă le arată versiuni ale lumii
din afara universului propriu. Totodată, studiul relevă că volumele de ficţiune
îl ajută pe cititor să se adapteze la viaţa socială mai mult decât o fac
lucrările nonficţionale. Înţelegerea personajelor dintr-o naraţiune este, astfel,
echivalentul cunoaşterii a diferitelor tipuri umane din viaţa reală. Când sunt
scrise bine, romanele constituie în sine poveşti despre viaţă, care îl
încurajează pe cititor să înţeleagă mai bine profunzimea experienţei umane.
(Corina Zorzor,
Empatia, o abilitate dobândită prin lectură, în adevărul.ro)
*empatie, s.f. – identificare, prin trăire, cu alte persoane, cu eroii cărților etc.
A. Scrie, pe
foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos:
1. Formulează
câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– universitatea
în cadrul căreia s-a realizat cercetarea menționată în textul dat;
– categoria de
copii cu o capacitate mai mare de empatie. 4 puncte
2. Scrie numele
autorului și titlul articolului din care este extras fragmentul dat. 4
puncte
3. Menționează
ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secvența: Cărţile
de ficţiune pe care le citim ne ajută să empatizăm cu cei din jur şi să ne
adaptăm mai uşor la diverse situaţii de viaţă, arată cele mai recente studii
psihologice. 4 puncte
4. Precizează
funcția sintactică a cuvintelor subliniate din secvența: În urma unei
cercetări realizate [...] pe copii cu vârste cuprinse între 4 şi 6 ani,
psihologii au observat că aceia care au fost expuşi mai mult timp la literatura
pentru copii decât la desene animate televizate au o mai mare capacitate de
empatie [...]. 4 puncte
5. Transcrie
două propoziții subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul
acestora:
Când sunt
scrise bine, romanele constituie în sine poveşti despre viaţă, care îl
încurajează pe
cititor să
înţeleagă mai bine profunzimea experienţei umane. 4 puncte
6. Construiește
o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție
subordonată
predicativă,
introdusă prin conjuncția subordonatoare să. 4 puncte
B. Redactează, în 80-150 de cuvinte, o scurtă
narațiune în care să prezinți o întâmplare petrecută
în timpul
participării la o întâlnire organizată de școală, cu un scriitor contemporan. 12
puncte
În compunerea
ta, trebuie:
– să relatezi o
întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
– să precizezi
două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un
conţinut adecvat cerinţei;
– să respecți
precizarea referitoare la numărul de cuvinte.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii
cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 12
puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 1 p.; coerenţa textului –
2 p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2
p.; ortografia – 3 p.; punctuaţia – 2 p.; așezarea corectă a textului în
pagină, lizibilitatea – 2 p.).
Comentarii
Trimiteți un comentariu