Barem de evaluare şi notare - Evaluare Naţională 2014
BAREM
DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Limba şi literatura română
·
Se
punctează oricare alte
formulări / modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
·
Nu
se acordă punctaje
intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem.
·
Nu
se acordă fracţiuni de
punct.
·
Se
acordă 10 puncte din
oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a
punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I
(42 de puncte)
A. 1. câte 2 puncte pentru notarea oricărui
sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate (de exemplu: fiindcă
– deoarece, căci; cer – pretind, solicit; liniștit – calm,
stăpânit) 3x2p=6 puncte
2. explicarea
rolului virgulei în secvența dată (izolează o construcție în cazul vocativ de
restul enunțului) 6 puncte
3. câte 3
puncte pentru precizarea măsurii primelor două versuri ale poeziei (6 silabe; 4
silabe) 2x3p=6 puncte
4. câte 3
puncte pentru menționarea oricăror două trăsături ale genului liric, prezente
în textul dat
(de exemplu:
transmiterea directă a unor gânduri și sentimente; prezența mărcilor
lexicogramaticale ale subiectivității) 2x3p=6 puncte
5. prezentarea
adecvată a semnificaţiei titlului, respectând precizarea referitoare la numărul
de cuvinte 6 p./prezentarea parţial adecvată a semnificaţiei titlului, cu
respectarea numărului de cuvinte indicat 3 p./încercare de prezentare a
semnificației titlului 1 p. 6 puncte
B.
–
formularea adecvată a unei opinii despre semnificația mesajului poeziei 4
p./încercare de formulare a unei opinii despre semnificația mesajului poeziei 2
p. 4 puncte
–
susținerea opiniei formulate prin două argumente, valorificând textul dat 4
p./susținerea opiniei printr-un singur argument, valorificând textul dat 2
p./încercare de susținere sau de argumentare, fără valorificarea textului 1 p. 4
puncte
–
adecvarea conținutului la cerință 2 p./adecvarea parțială a conținutului la
cerință 1 p. 2 puncte
–
respectarea precizării referitoare la numărul de cuvinte 2 puncte
SUBIECTUL al
II-lea (36 de puncte)
A. 1. câte 2 puncte pentru formularea
corectă a fiecăruia din cele două enunțuri cerute (de exemplu: Universitatea
York a realizat o cercetare cu privire la capacitatea de empatie a copiilor;
Copiii care au o capacitate mai mare de empatie sunt cei care au fost mai
mult expuși la literatura pentru copii decât la desene animate
televizate) 2x2p=4 puncte
2. câte 2 puncte
pentru scrierea numelui autorului și a titlului articolului 2x2p=4 puncte
3. câte 1 punct
pentru menționarea fiecărei părți de vorbire (de – prepoziție simplă; care
– pronume relativ; și – conjuncție simplă/coordonatoare; psihologice
– adjectiv propriu-zis) 4x1p=4 puncte
4. câte 2
puncte pentru precizarea fiecărei funcții sintactice (aceia – subiect; capacitate
– complement direct) 2x2p=4 puncte
5. – câte 1
punct pentru transcrierea integrală a oricăror două propoziții subordonate
diferite din fraza dată (de exemplu: Când sunt scrise bine; care îl
încurajează pe cititor; să înțeleagă mai bine profunzimea experienței
umane) 2x1p=2 puncte
– câte 1 punct
pentru precizarea felului următoarelor două propoziții subordonate transcrise: când
sunt scrise bine – propoziție subordonată circumstanțială de timp; care
îl încurajează pe cititor – propoziție subordonată atributivă; să
înțeleagă mai bine profunzimea experienței umane – propoziție subordonată
completivă indirectă 2x1p=2 puncte
Notă: Punctajul pentru felul subordonatei se
acordă și în situația în care candidatul a menționat că propoziția Când sunt
scrise bine este propoziție subordonată circumstanțială condițională.
6. construirea
unei fraze alcătuite din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată
predicativă, introdusă prin conjuncția subordonatoare să 4 puncte
– 1 punct
pentru construirea unei fraze alcătuite din două propoziții
– 3
puncte pentru construirea corectă a propoziției subordonate indicate, introduse
prin conjuncția subordonatoare să
B. – relatarea unei întâmplări, cu
respectarea succesiunii logice a evenimentelor 4 p./relatarea unei întâmplări,
fără respectarea succesiunii logice a evenimentelor 2 p. 4 puncte
– câte 2
puncte pentru precizarea fiecăruia dintre cele două elemente ale contextului
spaţio-temporal 2x2p=4 puncte
–
adecvarea conţinutului la cerinţă 2 p./ adecvarea parțială a conținutului la
cerință 1 p. 2 puncte
–
respectarea precizării referitoare la numărul de cuvinte 2 puncte
12
puncte se acordă pentru redactare, astfel:
–
unitatea compoziției 1 punct
–
coerența textului 2 puncte
–
registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate conținutului 2
p./adecvarea parțială 1 p.
2 puncte
– ortografia (0 erori – 3 p./1-2 erori – 2
p./3-4 erori – 1 p./5 sau mai multe erori – 0 p.) 3 puncte
– punctuația (0 erori – 2 p./1-2 erori – 1
p./3 sau mai multe erori – 0 p.) 2 puncte
– așezarea corectă a textului în pagină 1 punct
–
lizibilitatea 1 punct
Sursa: www.edu.ro
De văzut:
De văzut:
Unde este textul poetic?sau nu-l văd eu...
RăspundețiȘtergereÎn postarea anterioară. Cea cu subiectul. Cred că voi pune link şi de aici.
RăspundețiȘtergere