Treceți la conținutul principal

La mulți ani, Nora Iuga!

Nu aveam cum să nu-mi amintesc de ziua Norei Iuga, fiindcă mi s-a întipărit în minte fraza cu care te întâmpină scriitoarea pe blogul său: "Sunt născută pe 4 și 4 e un scaun."
Am avut privilegiul să o întâlnesc pe Nora Iuga în urmă cu doi ani, în cadrul „Orei de română”, proiect intern al USR de promovare a scriitorilor români contemporani în rândul liceenilor. Am revăzut-o apoi la Prima Gală a Poeziei Contemporane, în noiembrie 2011

La "Ora de română" cu Nora Iuga, am auzit cea mai autentică prezentare a avangardei româneşti, făcută de poeta suprarealistă, care şi-a amintit (nu fără emoţie) de grupul „oniricilor”şi de debutul său în volum („Vina nu e a mea”, 1968).
„Dacă nu vă place o carte, nu o abandonaţi de la primele pagini. Continuaţi să citiţi, pentru că înţelesul din spatele neînţelesului e întotdeauna mai adânc.”  - S-a vrut un sfat şi l-am receptat ca atare, dar am simţit în el toată puterea, toată înţeleciunea, toată frumuseţea Norei Iuga. "Poezia trebuie simţită, nu înţeleasă.", spune poeta care ştie atât de bine că omul e frumos şi efemer, iar poezia, tocmai prin dezgolirea ei de carne, e sortită să deschidă eterne şi nebănuite porţi: „carnea care ne face mai frumoşi / îşi naşte-n celule pământul / doar litera lăsată pe masă / e o cochilie goală / un cerc deschis / spre alt cerc” ( "Litera lăsată pe masă", vol. "Spitalul manechinelor", 1998). 

Iată și un fragment în proză din care reiese crezul scriitoricesc al Norei Iuga: 
"Îmi închipui că romanele nu se pot scrie numai cu inspirație, ba mai mult, unele cărți mă fac să cred că proza nici nu are nevoie de așa ceva. Se poate face proză și din inteligență, poezia are nevoie de instinct. Subconștientul e mai inteligent decât inteligența. Eu cred că instincul e mai aproape de obișnuințele noastre vechi, mă gândesc la o ereditate colectivă. Poezia e un fel de ancestralitate care continuă să existe în noi. E eterna reîntoarcere. e un fel de culcuș al instinctului. Ne ține aproape de origini. Fac acum o comparație riscată. Nu vezi că toate curentele de avangardă, toate experimentele s-au rupt de ceea ce este de fapt poezia, se întorc chiar împotriva ei. În ultima vreme rațiunea artistului duce o luptă cu metafizica , cu cosmicul, cu originile, cu  marile mistere de care cei vechi erau mai aproape în timp și spirit. Poezia începe să semene tot mai mult cu proza. Îți dai seama că pierdem esențialul. Și nu se poate face nimic împotriva curentului. e neliniștitor."
(Fragment din romanul scriitoarei Nora Iuga - Sexagenara și tânărul, Editura Polirom, 2004, pg. 33)

La mulți ani, Nora Iuga!


Comentarii

  1. Buna dimineata!
    Foarte frumoasa prezentarea, prin oglinda "crezului".
    Am (la modul personal) o problema cu aceasta avangarda, cu aceasta poezie in proza!
    Pentru mine, reprezentativ este romanul "Lorelei", roman in care Poezia acopera Pamantul. O poezie in proza de alta factura, dar tot poetica, este opera lui Max Blecher, "Intamplari din irealitatea imediata"! Poezia de azi, insa, cea care se revendica avangardista, nu o inteleg. Cuvinte urate, luate nu de pe strada ci din spatele blocurilor, afisate ca "varf de lance". Am asteptat si astept inca o triere facuta de pesoane avand autoritatea cel putin a Doamnei prezentate aici dar ori nu se merita, ori e prea multa neghina si atunci se arunca si graul, ori eu sunt inafara vremurilor, ceea ce e cel mai probabil.
    Ma alatur gandurilor bune indreptate catre Doamna Nora Iuga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vă mulțumesc pentru intervenție. La genul acesta de postare nu se prea comentează.
      În sens larg, avangarda se definește prin ruperea de tradiție (inclusiv negarea tradiției) și prin inovarea limbajelor specifice fiecărei arte.
      Nora Iuga este poetă suprarealistă, deci o reprezentantă importantă a avangardei românești. Când spune "Poezia începe să semene tot mai mult cu proza" face referire, probabil, la aplecarea către epic a poeziei moderne și golirea de lirism.
      Cât despre "trierea" despre care vorbiți, aceasta va fi făcută în timp. Istoria literaturii arată că doar creațiile cu adevărat valoroase au trecut proba timpului.
      Aveți însă libertatea să selectați pentru lecturile personale exact ceea ce vă place și constat cu încântare că aveți titluri pe care le considerați reprezentative, conform propriei sensibilități.

      Ștergere
  2. „Poezia trebuie simţită, nu înţeleasă.", spune poeta care ştie atât de bine că omul e frumos şi efemer..„
    La mulți ani de luptă a rațiunii cu metafizica!

    p.s. dimineața mea a clipit în gene de proză poetică-Alecu Russo..

    RăspundețiȘtergere
  3. Am cunoscut-o si eu pe Nora Iuga, care inca freamata de viata si idei la o varsta venerabila...

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Model de eseu motivaţional pentru înscrierea la ASE 2018

      Zilele acestea am fost întrebată de multe persoane cum se face un eseu motivaţional pentru înscrierea la Academia de Studii Economice.       Mai jos voi prezenta o  structură de eseu motivaţional, realizată conform normelor cerute de ASE (pe care le găsiţi  aici ). Atrag atenţia că e recomandabilă personalizarea acestui "tipar". Eliminaţi din redactarea voastră cifrele care marchează paragrafele - eu am folosit numerotarea pentru a fi mai uşor de urmărit subpunctele cerute de ASE în realizarea acestui document.          Iată modelul:  ESEU  MOTIVAŢIONAL 1.  Mă numesc ......................  şi sunt absolvent(ă) a Liceului .... / Colegiului Naţional ......... din ........... Reputaţia Academiei de Studii Economice şi calitatea învăţământului de aici m-au determinat să-mi prezint intenţia de a deveni studenta/studentul acestei instituţii de învăţământ superior.  2.  Am aflat de oferta educationala a Academiei de Studii Economice de pe site-ul facultăţii,

Întrebări către Adina Popescu. Niște copii, un păianjen care se crede Spiderman și o lecție de păstrat

  Recentul subiect de antrenament pentru examenul de evaluare națională mi-a amintit cât de frumoase sunt textele Adinei Popescu. Pentru cine nu știe, textul 1 din subiect, cel literar, este un fragment din „Aventuri de pe Calea Moșilor” – adecvat vârstei și tematicii V-VIII. Ca să nu mai vorbim despre alte aspecte pe care le adună fragmentul ales: colegialitate, prietenie, dorința de a lucra în echipă, plus aspecte care țin de interculturalitate, dacă ne referim la „caracterele” diferite din text: o fetiță e realistă, alta organizată etc.  Faină alegere. În fine, să trec la subiect (la subiectul postării  J ). Cu clasa a VI-a la care predau am citit în semestrul I două texte de Adina Popescu: „Un păianjen care se crede Spiderman” și   „Aventurile lui Spiderman în grădină”. Cu gândul că elevii mei pun întrebări, i-am scris atunci Adinei Popescu pentru că nu știam nimic despre texte: dacă au continuare, dacă fac parte din vreun volum. Când le-am comunicat elevilor mei că îi pot scrie