Treceți la conținutul principal

Pentru amatorii de perle

Am arătat cândva amatorilor de perle de ... cultură câteva rarităţi, dar şi ceva mai comun.
Prin natura atribuţiilor profesorului corector în atâtea comitete şi comiţii, am iarăşi o colecţie serioasă, recentă, deja ordonată în categorii:

Stilul "ghiveci":
  • "Ion" de Ion Luca Caragiale;
  • incipitul debutează cu plecarea lui Ion la Bucureşti  pentru a urma facultatea; 
  • Ion era un flăcău orfan de la ţară, care merge la Bucureşti să se facă doctor, apoi se întoarce şi se ocupă de pământ. 
Limba noastră-i o comoară, dar noi n-am descoperit-o încă:
  • rolul cratimei este de a eredita un sunet;
  • versul conţine un epitit;
  • în urma cratimei, se produce omiterea cuvintei "ă";
  • Ion suferă din cauza neputinului de a renunţa la dragoste;
  • pe Ion îl conduce dragostea arabă faţă de pământ;
  • la fel de puternică era şi iubirea faţă de o femeie vorubilă care să ştie să învaţă foarte bine;
  • drumul dintre sate de la o fată la alta va fi drumul pirzanii;
Chestiuni de actualitate. Apreciaţi, vă rog!
  • tema romanului sunt terenurile.
  • Ion se ocupă de pământuri: vinde, apoi cumpără şi tot aşa, până se îmbogăţeşte.
Fraze ample, elaborate - ce nu vă place ????
  • În centru sunt tinerii satului, pe margine sunt fetele care n-au fost invitate la horă şi pe marginea lor sunt copiii care aleargă printre picioarele lor.
  • Acest fragment, această nelinişte îl face să se perpelească nopţile la rând, făcându-l să gonească dintr-o parte în alta pe uliţele satului.
  • S-a făcut un pact, tinerii se căsătoresc şi banii şi pământurile le revin, dar  a fost o farsă pentru că această căsătorie a avut loc şi pământurile nu. 
  • L. Rebreanu, aflat la vânătoare, vede un ţăran care pupă pământul şi rostea acest cu sete. 
  • Relaţia dintre prima strofă şi autor este o relaţie mai aparte, pentru că strofa este cam dificilă, dar cu cât este mai dificilă, cu atât este mai frumoasă şi mai artistică. 



Comentarii

  1. Dar despre 'Noapte buna...La vorbit!' cu ce ocazie ai sa ne povestesti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merită o postare specială! N-am uitat secvenţa şi văd că nici tu!
      :)))

      Ștergere
    2. Pai cum sa uitam? Fiecare conversatie cu mama de dupa apusul soarelui se incheie invariabil cu urarea asta, si continua sa ramana amuzanta.

      Ștergere
    3. ... Asta se cheamă că citaţi din clasici în viaţă!

      Ștergere
  2. Cand eram la scoala oare generatia noastra tot asa multe tampenii "genera"?
    Cate-o data am impresia ca citesc si cu cat încerc mai mult sa înteleg ce vrea sa spuna cu atat ma doare capul mai tare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu siguranţă în fiecare generaţie "s-au produs" perle!
      Câteodată mi-aş dori să nu se întâmple ...

      Ștergere
  3. Dragostea araba si cu vinde si cumpara m-au terminat :)) prea tare! Tinerii de azi, comoara de maine :))))

    RăspundețiȘtergere
  4. Sigur era despre Ion si nu despre Jiji? Ca daca tot cumpara si vinde pamant pana se imbogateste...:))Am o dilema: nu stiu daca sunt sau nu o femeie vorubila...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu aş zice că eşti, fiindcă nu am mai întâlnit până acum ;)

      Ștergere
  5. Foarte amuzante perlele dar in opinia mea talia "maiestrelului" este inegalabila.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Deci mei... relaţia dintre mine şi prima mea pagină de pe blog... dar mai bine să nu devoalez astfel de intimităţi în public. :))))

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Model de eseu motivaţional pentru înscrierea la ASE 2018

      Zilele acestea am fost întrebată de multe persoane cum se face un eseu motivaţional pentru înscrierea la Academia de Studii Economice.       Mai jos voi prezenta o  structură de eseu motivaţional, realizată conform normelor cerute de ASE (pe care le găsiţi  aici ). Atrag atenţia că e recomandabilă personalizarea acestui "tipar". Eliminaţi din redactarea voastră cifrele care marchează paragrafele - eu am folosit numerotarea pentru a fi mai uşor de urmărit subpunctele cerute de ASE în realizarea acestui document.          Iată modelul:  ESEU  MOTIVAŢIONAL 1.  Mă numesc ......................  şi sunt absolvent(ă) a Liceului .... / Colegiului Naţional ......... din ........... Reputaţia Academiei de Studii Economice şi calitatea învăţământului de aici m-au determinat să-mi prezint intenţia de a deveni studenta/studentul acestei instituţii de învăţământ superior.  2.  Am aflat de oferta educationala a Academiei de Studii Economice de pe site-ul facultăţii,

Întrebări către Adina Popescu. Niște copii, un păianjen care se crede Spiderman și o lecție de păstrat

  Recentul subiect de antrenament pentru examenul de evaluare națională mi-a amintit cât de frumoase sunt textele Adinei Popescu. Pentru cine nu știe, textul 1 din subiect, cel literar, este un fragment din „Aventuri de pe Calea Moșilor” – adecvat vârstei și tematicii V-VIII. Ca să nu mai vorbim despre alte aspecte pe care le adună fragmentul ales: colegialitate, prietenie, dorința de a lucra în echipă, plus aspecte care țin de interculturalitate, dacă ne referim la „caracterele” diferite din text: o fetiță e realistă, alta organizată etc.  Faină alegere. În fine, să trec la subiect (la subiectul postării  J ). Cu clasa a VI-a la care predau am citit în semestrul I două texte de Adina Popescu: „Un păianjen care se crede Spiderman” și   „Aventurile lui Spiderman în grădină”. Cu gândul că elevii mei pun întrebări, i-am scris atunci Adinei Popescu pentru că nu știam nimic despre texte: dacă au continuare, dacă fac parte din vreun volum. Când le-am comunicat elevilor mei că îi pot scrie