Treceți la conținutul principal

O replică de reţinut

Am văzut aseară comedia Voiajul domnului Perrichon de Eugen Labiche, la Bvlandra, în regia lui Dinu Cernescu. Sala plină, deşi premiera acestui spectacol a avut loc în 2010, public de toate vârstele, prestaţia actorilor - excelentă, scenografia de asemenea.
Am reţinut o replică a unui personaj secundar, susţinând evoluţia unui conflict secundar. Să rezum (nu întreaga comedie, ci doar o scenă): aflat într-un voiaj în Elveţia, domnul Perrichon, un negustor zgârcit şi orgolios, scrie în cartea de oaspeţi : "Ce mic se vede omul de pe mareea ... ", în loc de "marea". Greşeala de ortografie (care devine, indirect, motiv de duel) este amendată în aceeaşi carte de oaspeţi de către comandantul Mathieu, care, mai târziu, reîntors în Franţa, îşi justifică gestul: "Pentru mine, zice el, limba maternă este ca o doamnă de familie bună, care mi-e apropiată şi pe care o respect. De aceea, când o găsesc departe de casă, sar să o apăr când cineva îi şifonează rochia." 
Mostră de naţionalism.
Şi piesa a fost scrisă acum 150 de ani!

Comentarii

  1. Chiar ca e mostra de nationalism.
    Iubesc limba romana
    Dar ma deraneaza cand citesc de exemplu - un comentariu la un test superb, la o poveste frumoasa- un comentariu in care cineva evident"bine intentionat" retine doar atat - ca pe undeva s-a strecurat o greseala

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acum, depinde cum e făcută observaţia.
      Eu citesc bloguri unde chiar mă interesează povestea, spontaneitatea, naturaleţea şi mă concentrez pe conţinut, nu pe formă.
      Cu "vânătorii" de greşeli presupun că e tocmai invers.

      Ștergere
  2. De cand nu am mai fost la teatru :) trebuie sa imi fac timp si pentru asa ceva :) o faina sa aveti

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, la fel!
      Da, daca iti place genul acesta de "distractie", merita sa-ti faci timp.

      Ștergere
    2. M-am gândit de multe ori la problema asta a respectului faţă de limba vorbită, mai ales că de asta ne ocupăm. Minunat exemplul dat de tine. Cred că găsim într-un text/spectacol elementele spre care experienţa noastră de lectură/viaţă ne orientează. De aceea e minunat un text, că permite mai multe "chei" de lectură".

      Ștergere
    3. Din păcate, limba română e terfelită şi la ea acasă, nu mai vorbim de străinătate. Din străinătate românii noştri se întorc invariabil cu accent ...

      Ștergere
  3. Am vazut piesa anul trecut, intr-adevar este o comedie superba. Merita vezuta.

    RăspundețiȘtergere
  4. Numele teatrului se scrie "Bvulandra" din cate stie eu

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, Anda, știu, voi corecta, mi-a scăpat, mulțumesc.
      Și bine ai venit!

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Model de eseu motivaţional pentru înscrierea la ASE 2018

      Zilele acestea am fost întrebată de multe persoane cum se face un eseu motivaţional pentru înscrierea la Academia de Studii Economice.       Mai jos voi prezenta o  structură de eseu motivaţional, realizată conform normelor cerute de ASE (pe care le găsiţi  aici ). Atrag atenţia că e recomandabilă personalizarea acestui "tipar". Eliminaţi din redactarea voastră cifrele care marchează paragrafele - eu am folosit numerotarea pentru a fi mai uşor de urmărit subpunctele cerute de ASE în realizarea acestui document.          Iată modelul:  ESEU  MOTIVAŢIONAL 1.  Mă numesc ......................  şi sunt absolvent(ă) a Liceului .... / Colegiului Naţional ......... din ........... Reputaţia Academiei de Studii Economice şi calitatea învăţământului de aici m-au determinat să-mi prezint intenţia de a deveni studenta/studentul acestei instituţii de învăţământ superior.  2.  Am aflat de oferta educationala a Academiei de Studii Economice de pe site-ul facultăţii,

Întrebări către Adina Popescu. Niște copii, un păianjen care se crede Spiderman și o lecție de păstrat

  Recentul subiect de antrenament pentru examenul de evaluare națională mi-a amintit cât de frumoase sunt textele Adinei Popescu. Pentru cine nu știe, textul 1 din subiect, cel literar, este un fragment din „Aventuri de pe Calea Moșilor” – adecvat vârstei și tematicii V-VIII. Ca să nu mai vorbim despre alte aspecte pe care le adună fragmentul ales: colegialitate, prietenie, dorința de a lucra în echipă, plus aspecte care țin de interculturalitate, dacă ne referim la „caracterele” diferite din text: o fetiță e realistă, alta organizată etc.  Faină alegere. În fine, să trec la subiect (la subiectul postării  J ). Cu clasa a VI-a la care predau am citit în semestrul I două texte de Adina Popescu: „Un păianjen care se crede Spiderman” și   „Aventurile lui Spiderman în grădină”. Cu gândul că elevii mei pun întrebări, i-am scris atunci Adinei Popescu pentru că nu știam nimic despre texte: dacă au continuare, dacă fac parte din vreun volum. Când le-am comunicat elevilor mei că îi pot scrie