Treceți la conținutul principal

"Proşti, dar mulţi..."

Se face mult caz/ haz (mai ales în timpul examenelor naţionale) de greşelile elevilor, iar pe mine mă întristează întotdeauna şi greşelile în sine şi "hazul" de ele (măcar de-ar fi "haz de necaz"), aşa că nu voi califica genul ăsta de "perle de cultură" decât cu epitetul ieftin. Da, sunt "perle", dar sunt ieftine, triste, nu le vrem şi nu ne onorează, nu sunt de păstrat, nici de colecţionat,  însă, din păcate, nu putem opri producerea lor.
Astăzi deschid cutia Pandorei, ca avertisment, că tot se apropie perioada tezelor şi arăt câte ceva, poate se arătă ea şi speranţa (aia care a rămas pe fundul cutiei) că dătătorii de perle îşi vor ţine culturile sub control:
  • Spancioc şi Stroici i-au dat lui Lăpuşneanu să bea drojdie. (Citatul exact: "Iată, zise Spancioc, [...] au rămas drojdiile otrăvii. Bea şi te răcoreşte!" Seamănă, da' nu răsare!); 
  • Lăpuşneanu a murit uitându-se în oglindă. (No comment);
  • Moromete, Cocoşilă şi Dumitru al lui Nae mergeau la barul lui Iocan. (Aici cred că a fost ca la "mă iubeşte/nu mă iubeşte" - "era poiană/era bar...". Asta e, aşa au vrut sorţii, să fie barul locul preferat. Al cui? că al lui Moromete sigur era poiana...);
  • Paraschiv, Nilă şi Onilă... (Chiar dacă "Achim" nu rimează cu "Nilă", să ştiţi că ei totuşi rezonau între ei şi, în plus, şi cu Paraschiv, când făceau planuri de plecare la Bucureşti...);
  • În scena cinei erau toţi la masă, doar brânza lipsea. (Să ne înţelegem, asta se întâmplă din cauză de Duţulache  furător de brânză);
  • Nichita Stănescu are o exprimare metamorfică. ( Aici avem un caz "curat murdar!" de atracţie paronimică, adică se confundă cuvintele metamorfică/metaforică, explicăm noi pentru cine e, aşa, mai "împietrit");
  • Băieţii au plecat la Bucureşti cu covoarele. (Bag samă că bieţii băieţi ai lui Moromete se prinseră că "timpul nu mai avea răbdare" şi luară covoarele lui Aladin);
  • Ghiţă deţine o relaţie cu personajul antologic Lică. (Conform definiţiei din DEX, poţi deţine un lucru material, un titlu, un premiu, un grad, o funcţie etc. Da' hai să nu fim cârcotaşi, că putea să zică "are" în loc de "deţine" şi era şi mai rău. Oricum, tot antologic rămâne.);
  • "Domnule, eu întotdeauna am dus o viaţă indecentă." (Să ne întoarcem la Moromete, care spune "Domnule, eu întotdeauna am dus o viaţă independentă.". Ce spun alţii despre viaţa lor nu e treaba noastră.).
Nouă puncte plus încă unul, vi-l spun imediat. Unul din oficiu, ca la note:  Proşti, dar mulţi...

Comentarii

  1. [Ghiţă deţine o relaţie cu personajul antologic Lică.]

    Reinviau Sodoma ? :D

    RăspundețiȘtergere
  2. Ei, acum problema ta că ştii mitologie.

    RăspundețiȘtergere
  3. [Lăpuşneanu a murit uitându-se în oglindă] avand in vedere ca nu stim cum arata (fizic vorbind) orice se poate :)) ; [Moromete, Cocoşilă şi Dumitru al lui Nae mergeau la barul lui Iocan] Care a scris-o p'asta SIGUR era beat :)) Sau dornic de bautura?! Oricum, v-as ruga sa mai postati astfel de gafe. :)) Alexandra ( 12 E ) ;))

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Model de eseu motivaţional pentru înscrierea la ASE 2018

      Zilele acestea am fost întrebată de multe persoane cum se face un eseu motivaţional pentru înscrierea la Academia de Studii Economice.       Mai jos voi prezenta o  structură de eseu motivaţional, realizată conform normelor cerute de ASE (pe care le găsiţi  aici ). Atrag atenţia că e recomandabilă personalizarea acestui "tipar". Eliminaţi din redactarea voastră cifrele care marchează paragrafele - eu am folosit numerotarea pentru a fi mai uşor de urmărit subpunctele cerute de ASE în realizarea acestui document.          Iată modelul:  ESEU  MOTIVAŢIONAL 1.  Mă numesc ......................  şi sunt absolvent(ă) a Liceului .... / Colegiului Naţional ......... din ........... Reputaţia Academiei de Studii Economice şi calitatea învăţământului de aici m-au determinat să-mi prezint intenţia de a deveni studenta/studentul acestei instituţii de învăţământ superior.  2.  Am aflat de oferta educationala a Academiei de Studii Economice de pe site-ul facultăţii,

Întrebări către Adina Popescu. Niște copii, un păianjen care se crede Spiderman și o lecție de păstrat

  Recentul subiect de antrenament pentru examenul de evaluare națională mi-a amintit cât de frumoase sunt textele Adinei Popescu. Pentru cine nu știe, textul 1 din subiect, cel literar, este un fragment din „Aventuri de pe Calea Moșilor” – adecvat vârstei și tematicii V-VIII. Ca să nu mai vorbim despre alte aspecte pe care le adună fragmentul ales: colegialitate, prietenie, dorința de a lucra în echipă, plus aspecte care țin de interculturalitate, dacă ne referim la „caracterele” diferite din text: o fetiță e realistă, alta organizată etc.  Faină alegere. În fine, să trec la subiect (la subiectul postării  J ). Cu clasa a VI-a la care predau am citit în semestrul I două texte de Adina Popescu: „Un păianjen care se crede Spiderman” și   „Aventurile lui Spiderman în grădină”. Cu gândul că elevii mei pun întrebări, i-am scris atunci Adinei Popescu pentru că nu știam nimic despre texte: dacă au continuare, dacă fac parte din vreun volum. Când le-am comunicat elevilor mei că îi pot scrie