Treceți la conținutul principal

Poem ... fix pentru Mama

De când nu aţi mai scris o compunere/un text pentru mama? Cei care îmi sunteţi elevi veţi răspunde că de azi, de la ora de română, când profa, adică eu, a trecut (cam brusc, ce-i drept) în ultimele minute ale lecţiei de la romanul postmodern românesc la poezia japoneză cu formă fixă, haiku.
Aşadar, ne-am jucat azi, dar nu oricum, fiindcă haiku este o specie lirică japoneză, cu formă fixă, adică alcătuită din trei versuri  formate din 5, 7, 5 silabe. Sigur că, pentru a fi veritabilă, o poezie haiku ar trebui să concentreze mult în puţine cuvinte şi, mai ales, să fie ... în limba japoneză.
Cu toate acestea, am încercat şi noi cu ce am avut la îndemână, adică iubirea şi preţuirea pentru Mama, ceva raze de soare, flori şi muguri de primăvară, şi din nou iubirea pentru Mama.
Până când am obţinut un poem ... fix pentru Mama.
La mulţi ani, mămico!

Rază de soare
Calea-mi luminează,
Zâmbetul mamei.   (Bogdan, 15 ani)

Cunosc chipul tău -
Soare pe cer răsare,
Iubirea mamei.   (Teo, 15 ani)

Mama mea dragă -
Floare frumoasă de mai
Venită din rai.  (Silviu, 15 ani)

Iubire şi dor,
Ghiocei port în gând
Doar pentru mama.   (Raluca, 15 ani)

Gânduri senine,
Iubire infinită -
Ea este mama.   (Andreea, 15 ani)

Iarba verzuie,
Lumina şi soarele
Doar pentru mama.  (Iuliana, 18 ani)

Mugurii apar,
Lumină, sufletul meu,
Doar pentru mama.  (Alexandra, 18 ani)

Rază aurie,
Voal de floare de cireş -
Mireasma mamei.   (Silvia, 15 ani)

Zăpada moare.
Scot strămoşii degete
De albi ghiocei.  (Răzvan, 19 ani)

Vorbă, blândă, tu,
Chip ca roua pură. Ţie,
Mamă.  Mulţumesc.  (Dulcineea, 19 ani)

Ghiocei plăpânzi.
Căldură în suflete.
Mami, te iubesc!  (Daniela, 15 ani)

Roua florilor.
Ţie îţi zâmbesc mereu,
Sufletul meu cald.   (Raluca, 15 ani)

Copil ghiocel.
Soare pe cer protector,
Mama zâmbeşte.  (Daniela, 19 ani)

Mama, mama mea -
Primăvara mea caldă
Pururi în suflet.   (Amina, 19 ani)

Comentarii

  1. E incredibil cum concep Japonezii coordonata spatiala, adica serios dupa ce au inghesuit populatia de peste 100.000.000 loc. pe o insula atat de mica, in orase inghesuite acum au simtit nevoia sa-si inghesuie si poezia. Si daca de spatiu duc lipsa, nu cred ca duc totusi lipsa de ...hartie.

    RăspundețiȘtergere
  2. foarte frumos....eu sunt un roman stabilit in japonia...si din cate lecturi japoneze am citit, mi-am dat seama cat de frumoase pot fi unele

    RăspundețiȘtergere
  3. @aron_xxl2008
    Sună altfel o poezie haiku în japoneză, nu? Noi am vorbit despre sonet, rondel, glosă şi mi-a venit ideea cu haiku, aşa, ca pretext să sărbătorim Ziua Mamei. Sunt copilăreşti versurile, dar măcar la vreun concurs de cultură generală copiii ăştia vor şti că haiku nu e o mâncare, ci o poezie.

    RăspundețiȘtergere
  4. @Grecu'
    Poezia asta putem s-o descriem pe româneşte cu "esenţele tari se ţin în sticluţe mici".

    RăspundețiȘtergere
  5. am inteles....impresionant...chiar o sa o folosesc pentru mama mea din Arad...si o sa arata si la pritenii mei romani stabiliti aici alatri de mine

    RăspundețiȘtergere
  6. Mi-a facut placere sa vad ca se regaseste si haikul meu printre cele postate de dumneavoastra. Sper ca pe parcursul a patru ani sa avem parte de lectii la fel de interesante si cu trecerea timpului sa aveti amintiri frumoase legate de clasa noastra.

    RăspundețiȘtergere
  7. Intr-adevar probabil cel mai inedit exercitiu (pentru mine) in cei 4 ani de ore de romana de pe la diverse licee.

    RăspundețiȘtergere
  8. Sincer?!Si pe mine m.a surprins sa.mi vad haikul postat.Nu eram sigura ca e bun...Chiar ma.ti surprins.Multumesc!
    Andreea Morcov

    RăspundețiȘtergere
  9. @smiley.puffl
    Cu plăcere, dar plăcerea ar fi şi mai mare dacă ai muta punctul/cratima, de fapt: e "m-aţi", nu "ma-ţi"!

    RăspundețiȘtergere
  10. ..am scris repede si nu mi.am dat seama

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Model de eseu motivaţional pentru înscrierea la ASE 2018

      Zilele acestea am fost întrebată de multe persoane cum se face un eseu motivaţional pentru înscrierea la Academia de Studii Economice.       Mai jos voi prezenta o  structură de eseu motivaţional, realizată conform normelor cerute de ASE (pe care le găsiţi  aici ). Atrag atenţia că e recomandabilă personalizarea acestui "tipar". Eliminaţi din redactarea voastră cifrele care marchează paragrafele - eu am folosit numerotarea pentru a fi mai uşor de urmărit subpunctele cerute de ASE în realizarea acestui document.          Iată modelul:  ESEU  MOTIVAŢIONAL 1.  Mă numesc ......................  şi sunt absolvent(ă) a Liceului .... / Colegiului Naţional ......... din ........... Reputaţia Academiei de Studii Economice şi calitatea învăţământului de aici m-au determinat să-mi prezint intenţia de a deveni studenta/studentul acestei instituţii de învăţământ superior.  2.  Am aflat de oferta educationala a Academiei de Studii Economice de pe site-ul facultăţii,

Întrebări către Adina Popescu. Niște copii, un păianjen care se crede Spiderman și o lecție de păstrat

  Recentul subiect de antrenament pentru examenul de evaluare națională mi-a amintit cât de frumoase sunt textele Adinei Popescu. Pentru cine nu știe, textul 1 din subiect, cel literar, este un fragment din „Aventuri de pe Calea Moșilor” – adecvat vârstei și tematicii V-VIII. Ca să nu mai vorbim despre alte aspecte pe care le adună fragmentul ales: colegialitate, prietenie, dorința de a lucra în echipă, plus aspecte care țin de interculturalitate, dacă ne referim la „caracterele” diferite din text: o fetiță e realistă, alta organizată etc.  Faină alegere. În fine, să trec la subiect (la subiectul postării  J ). Cu clasa a VI-a la care predau am citit în semestrul I două texte de Adina Popescu: „Un păianjen care se crede Spiderman” și   „Aventurile lui Spiderman în grădină”. Cu gândul că elevii mei pun întrebări, i-am scris atunci Adinei Popescu pentru că nu știam nimic despre texte: dacă au continuare, dacă fac parte din vreun volum. Când le-am comunicat elevilor mei că îi pot scrie