miercuri, 11 decembrie 2013

11, 12, 13 ... Zi de poveste

Clasa a VII-a A, ora de română. Lecţia despre procedee de legare a secvenţelor narative. "Hanu Ancuţei" de Mihail Sadoveanu ne-a prilejuit în prima oră un joc de rol, pentru a înţelege uşor şi bine naraţiunea în ramă. Apoi a venit ca un cadou neaşteptat "Bâtrânul din lună" de Grace Lin.
Scriu pe tablă data: 11.12.2013.
Mă întreb ce iese dacă pui la un loc copii isteţi şi frumoşi de clasa a VII-a,  lecţia despre naraţiunea în ramă şi despre procedeul inserţiei şi data de ...  11.12.'13!

I

11, 12, 13 ...
      Cândva trăia o familie săracă alcătuită din trei membri. Jack şi părinţii săi munceau de dimineaţă până seara. Singurul lucru care făcea această familie fericită erau poveştile spuse de tatăl lui Jack, în fiecare seară:
        - Tată, ce poveste ne vei spune şi astăzi?
        - Astăzi vreau să vă spun povestea 11, 12, 13
        - 11, 12, 13? Nu este un titlu cam ciudat?
        - După ce vei auzi povestea, nu o să ţi se mai pară aşa ciudat:
 Povestea 11, 12, 13
      A fost odată un rege care domnea peste întreaga lume, fiind cel mai bogat om de pe planetă. Într-o zi, când acesta se simţi foarte slăbit, îşi ascunse toată averea într-un zid, lăsând ca indicaţie doar cifrele 11, 12, 13. A doua zi, regele a murit. Mulţi au încercat să ajungă la averea sa, însă nimeni nu a reuşit, până când a venit rândul unui băiat sărac, dar isteţ. Acesta a fost singurul care a arezolvat enigma. Ca să se deschidă zidul, trebuia să te arăţi în faţa sa cu 11 gânduri bune, 12 prieteni adevăraţi şi 13 daruri pentru săracii din faţa zidului. 
    Aşa băiatul a obţinut întreaga avere a regelui, împărţind-o întregii lumi. 
(Mihai, clasa a VII-a)

II

                                                                   11, 12, 13 ...
       Era o seară de iarnă acum opt ani. Mama se pregătea să-mi spună o poveste, după ce terminam de desenat. Am întrebat-o pe mama dacă există în matematică fraţi, precum la română. 
         - Alex, sigur că există, aşa că o să-ţi spun povestea a trei fraţi, 11, 12, 13, dintr-un număr infinit.
Cei 11, 12, 13
       Erau odată trei fraţi: 11, 12, 13
      Fiecare avea caracterisitici după numele său. 
      11 este un mare maimuţoi, deoarece imită tot ce vede şi aude.
      12 este un mare minuţios, fiindcă nu sare nicio etapă din viaţa lui, oricât de grea ar fi.
     13 este un frate cam leneş, neastâmpărat şi neatent şi, după fiecare năzbâtie, are un zâmbet malefic în formă de trei întors. 
      Ei sunt trei fraţi dintre cei infiniţi ai matematicii. 
      Vezi, există fraţi în matematică! Noapte bună!
(Cristi, clasa a VII-a)

III 

                                                                   11, 12, 13 ...
        Plouă. La orfelinatul "Suflet fericit" este o zi ca oricare alta: posomorâtă, sumbră şi tăcută. Andreea intră în camera 11:
      - Of ... iar v-aţi bătut?
      - M-a împins!
      - Ba nu, el m-a împins!
      Andreea se aşeză pe pat şi spuse: 
      - Voi, copii, îmi aduceţi aminte de fraţii mei ... E o poveste lungă ... 
      - Ce fraţi? Spune-ne! ţipă unul dintre ei.
      - Acum cincizeci de ani, ne aflam tot aici ... în camera 11. Dar ceva era diferit: pe vremea aceea toţi râdeau şi se ajutau între ei ... 
       Era vremea de culcare, era 12 noaptea. Eram eu cu fraţii mei şi alţi zece copii, în total 13. În timp ce dansam şi cântam, a venit doamna Helga, proprietara orfelinatului care se ocupa cu trafic de droguri şi cu afaceri necurate. L-a chemat pe unul dintre noi "ca să o ajute cu bagajele". Am rămas 12. Ne-am continuat dansul, până când Helga a venit iar şi a mai chemat un copil. Rămăseserăm 11. Ni se făcuse somn, dar când ne-am uitat la ceas era 11 noaptea. Nu gândeam că e stricat. După o oră, Helga a mai chemat un copil. Se făcuse ora 10 !!! Imposibil! M-am dus pe furiş în biroul impunător al Helgăi. Cei trei copii se aflau pe trei dintre cele 13 fotolii, legaţi. Atunci am fugit şi am cerut ajutor oamneilor din sat. Aceştia au venit şi au dat foc orfelinatului, zicând că Helga e o vrăjitoare. Toţi copiii au murit în incendiu, inclusiv fraţii mei ... 
       - Oh, îmi pare aşa de rău, spuse cu voce tremurată unul dintre copii. 
       - Vedeţi, spuse Andreea, de aceea trebuie să vă bucuraţi de fiecare clipă a vieţii.
      Şi se lăsă tăcerea ... 
(Silvia, clasa a VII-a)


Şi totul s-a petrecut pe 11.12.'13, ora 14.15 ... 

14 comentarii:

  1. Ce interesant!
    Nu mă îndoiesc de autenticitatea textelor postate, cu totul diferite de ,,perlele,, de la bac.

    Din păcate, n-am citit povestea lui Grace Lin - alte delicatese literare mi-au încântat copilăria...
    Zile senine și liniște sufletească vă doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vă mulţumim pentru aprecieri. Aţi punctat excelent aspectul că şcoala nu produce doar perle de bac.
      Apropo de cartea "Bătrânul din lună" de Grace Lin, aceasta a apărut recent la editura Arthur, sincronizându-se perfect cu momentul când eu am predat naraţiunea în ramă. Ca şi cunoscuta operă sadoveniană "Hanu Ancuţei", romanul lui Grace Lin are la bază naraţiunea în ramă şi am recomandat-o micilor mei elevi, ca o alternativă la "1001 de nopţi".

      Ștergere
  2. Niște maturi mici la trup, copiii...
    Fantezie (povestea I), inteligență (povestea II) și... anormalități!

    Aș fi scris "exagerări" sau "deviații", "horror" fiind prea... horror, dar niciun cuvânt nu "sună" bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vă mulţumim şi dumneavoastră pentru aprecieri.
      Dintre toate cele trei compuneri ale elevilor mei, cea mai încăractă de semnificaţii mi se pare a fi ultima. Personajul narator, Andreea, relatează o întâmplare trăită cu 50 de ani în urmă, în aceleaşi locuri. Se pare că "Hanu Ancuţei" s-a citit cu atenţie şi s-a înţeles aici. Naraţiunea cadru se închide rotund, cu emoţia ascultătorilor. În plus, focul din finalul povestirii are funcţie purificatoare, probând, din punctul meu de vedere, simţul pentru curat şi bine al autoarei.

      Ștergere
    2. Absolut de acord în privința conținutului de idei și a profunzimii! Oare ce s-ar fi întâmplat dacă ar fi ars numai Helga? V-aș fi dat dreptate, din punctul meu de vedere! Așa, mă uit cu stupoare, ca la desenele animate în care copiii își scot ochii sau își își rup picioarele, în hohote de râs...
      Să ne bucurăm, chiar dacă trăim din plin violența, nu?

      Ștergere
    3. Ei, să nu exagerăm - este doar o compunere şcolară cu subiect cam telenovelistic, dar excelentă pentru a ilustra tehnica naraţiunii în ramă, care a fost, de fapt, tema dată în ultimele 15 minute ale unei lecţii.

      Ștergere
  3. Copiii au minți proaspete! și multă fantezie.

    Da. Modelul funcționează. Cam dur, oricum, în viziunea Silviei.

    ”Hanu Ancuței ”este unul dintre textele cele mai frumoase din manualul editat de ”Humanitas!
    p.s. la o clasă am avut o lecție deschisă- controlul lecturii suplimentare. Am fost foarte fericită- absolut toți elevii au citit toate povestirile. ( eram diriginta clasei a VII-a F, poate că a contat, cumva) Cel mai mult le-a plăcut ”Fântâna dintre plopi„!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, iubirea tragică din "Fântâna dintre plopi"! În comparaţie cu întâmplările din această a patra povestire sadoveniană, compunerea Silviei e aproape ... cuminte. Şi, până la urmă, tot ce pune ea acolo: trafic de droguri, sechestrări, opinia publică poartă amprenta, cred eu, a ceea ce se tot difuzează în jurul nostru. În plus, să recunoaştem, ea a ţesut un subiect numai bun pentru a realiza ceremonialul şi atmosfera absolut obligatorii în prozele construite pe tehnica naraţiunii în ramă.

      Ștergere
  4. Cami, la 14 ani, copiii invata sa descopere iubirea; daca ar citi, sigur ar creste mai roamnatci, ar afla candoarea atingerii degetelor, ar cauta sa ~prinda ~un rasarit de luna..Nu mai sunt fantani, nici plopi prea multi, dar perechi de ochi, de inimi, de suflete,\Da!

    Ma doare sa stiu caei, tinerii, isi incep iubirea printre seringi, prafuri, iluzii pierdute.

    Sadoveanu ramane unul dintre marii nostri POETI in PROZA!!

    Sa fii iubita, doamna profesoara!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îţi mulţumesc pentru intervenţie şi pentru frumoasa urare! Îţi întorc gândurile bune.

      Ștergere
  5. Vă doresc un Crăciun fericit alături de cei dragi!

    RăspundețiȘtergere
  6. Câtă imaginaţie au copiii! Deşi cea de-a treia povestire mi-a dat fiori reci.

    RăspundețiȘtergere