Cristian Meleşteu - "Revoluţia borfaşilor"
Cronica mea la romanul "Revoluţia borfaşilor" de Cristian Meleşteu a apărut în revista Luceafărul de dimineaţă, numărul 9/ 2013.
Redau şi aici textul acestei cronici.
În lumina florilor de mucigai
Redau şi aici textul acestei cronici.
În lumina florilor de mucigai
Am citit romanul
“Revoluţia borfaşilor” al lui Cristian Meleşteu (apărut recent la Editura
Tracus Arte, Bucureşti, 2013) dintr-o suflare, imediat ce autorul mi l-a
trimis prin email. O poveste care te prinde. O poveste despre supravieţuire, despre pariul
cu viaţa, un pariu al cărui martor este un Dumnezeu indiferent sau absent,
despre hazard, o poveste cu referire la perioada postdecembristă, ai cărei eroi vin din lumea cerşetorilor, a hoţilor de
rând, a prostituatelor şi a interlopilor, o lume despre care, notează Radu
Aldulescu, nu s-a mai scris cu atâta elocinţă poate de la „Groapa” lui Eugen
Barbu. Periferia populată de personaje
specifice, scenele naturaliste, onomastica, argoul personajelor, faptele expuse
ca-ntr-un reportaj îl plasează cumva pe Cristian Meleşteu în descendenţa marelui prozator, care face în „Groapa”
„monografia unei lumi care se naşte din mucegaiuri, bube şi noroi.” (Nicolae
Manolescu). Zic cumva, fiindcă sunt
evidente elemente care îl distanţează, altfel, pe Cristian Meleşteu de romanul
realismului suburban.
Am recitit romanul când a
ajuns la mine cartea, cu mirosul tiparului încă proaspăt. Şapte capitole cu
titluri „de împrumut” din zona artelor trebuie să anunţe mai mult decât o
poveste despre un taximetrist dependent de jocuri de noroc, o prostituată şi
pungaşi de toate tipurile.
Aşadar, prozatorul îşi intitulează cele şapte
părţi ale romanului după tot atâtea lucrări ale pictorului olandez Hieronymus Bosch,
în care acest artist, reprezentant exponențial
al sfârșitului de Ev Mediu, ilustrează concepte morale şi religioase
prin imagini fantastice, cu evidente tendinţe ironice.
Deloc întâmplătoare opţiunea prozatorului pentru
titlurile unor picturi-satire, în care se amestecă obişnuitul cu supranaturalul,
sacrul cu profanul, ilustrând păcatul şi decăderea umană, opţiune care anunţă, doar
celor pregătiţi să vadă, un roman scris în cheie parodică.
Ispitirea Sfântului Anton, primul capitol, construieşte
aceeaşi atmosferă de iluzie, de tentaţie şi de păcat, pe care o transmite şi
tabloul de la care împrumută titlul. Incipitul anunţă abrupt un personaj marcat
de frustrări şi prins fără voia lui într-un cerc al supravieţuirii din care
poate alunca oricând: „ – Dacă aş mai fi
copil, aş plânge fără întrerupere un an de zile. Asta ca să mă răzbun pentru
toate clipele când, matur fiind, am vrut să plâng şi nu am putut-o face ... ”.
Urmează biografia lui Tase Treflă, despre care aflăm că fusese un copil
pasionat de matematică, apoi terminase o facultate tehnică. Ceea ce-i marchează
destinul este, însă, ispitirea: „Din toate lucrurile din lume, niciunul nu-i
producea mai mare plăcere lui Tase decât jocul de cărţi: pokerul era pasiunea
sa, dar juca şi şeptic, whist, tabinet, popa-prostul, orice, cu condiţia să
existe o miză.” Înclinaţia scriitorului către istorism se probează în
continuare (şi pe tot parcursul romanului), când se conturează altă biografie: a
lui Vasile Topor. Alte personaje intră în scenă, într-un ritm alert al
naraţiunii: Colonelul, Getuţa, Gogu Cămătaru. Biografiile personajelor, dezvoltând istorii
incredibile, pe care realitatea postdecembristă le omologhează uneori cu alte
istorii, înfierate în realitatea străzilor şi a periferiilor oraşelor de azi,
se aşază ca-ntr-un joc de puzzle, bucată cu bucată pentru a da tabloul final,
cel al unei lumi în declin, cu legi proprii, cu poveşti, cel mai adesea,
tragice.
Eforturile lui Tase de a realiza un volum cu
scheme de joc care să asigure câştigul parodiază încercarea omului de a
controla legile hazardului. Dar şi alte ispitiri influenţează destinul lui
Tase: marea partidă de poker cu cei doi italieni, pierdută, în urma căreia
Colonelul se spânzură de teama perspectivei că nu va putea plăti cămătarului
banii împrumutaţi. De altfel, ultima ispitire, căsătoria cu Getuţa, e
favorizată de aceeaşi teamă: suma împrumutată de la cămătar şi pierdută la
jocul de cărţi, în ciuda schemelor matematice.
Următoarele trei părţi ale romanului sunt
ilustrări fidele ale atmosferei şi ale mesajului tabloului titular. Capitolul Grădina desfătărilor lumeşti prezintă nunta lui Tase cu Getuţa, prilej
pentru prozator de a parodia clasa socială a îmbogăţiţilor de după Revoluţie.
În plan secundar, se continuă povestea lui Vasile Topor, şeful tuturor
cerşetorilor, care construieşte pentru aceştia un bloc confortabil, râvnit de
toţi locuitorii oraşului. Partea a treia, Carul
cu fân, prezintă festinul pe care Tase îl dă pentru cerşetorii şi hoţii de
tot felul pentru a sărbători cu ei nunta, dar şi intenţia de a părăsi lumea
lor. Oamenii care se agaţă cu disperare de carul cu delicii de tot felul dus
către iad de demoni în lucrarea lui Bosch prind viaţă în aceste pagini ale
romanului: alte şi alte figuri apar şi se înfruptă din generozitatea fără
margini a lui Tase, concretizată prin risipirea banilor strânşi la nuntă. Băutura
şi mâncarea îmblânzesc mai întâi pe participanţi, care, mai apoi, se asmuţesc,
reeditând un episod aproape arghezian, bătaia din „La popice”: „La podea cu mâinile chircite deasupra
capului, să fie sigur că nu se trezeşte cu vreun picior în cap, Sică îşi
calculează şansele. […] Se ridică brusc, pe neaşteptate, urlă cât putu de tare,
[…] se încovrigă şi porni la atac, ca un berbec, cu capu-nainte.”
Corabia nebunilor arată, asemenea tabloului, ignoranţa şi decadenţa umană. Fapte aproape
incredibile - camionul cu cartofi,
călătoria la Bucureşti, petrecerea fără măsură, „falimentul” lui Tase, amanetarea
verighetei sunt fapte redate alert, urmate de un gest neaşteptat al
personajului principal. Rămas fără un ban, fugit fiind cu banii de nuntă şi cu
o datorie care îl sperie, Tase vede în
întoarcerea în satul natal, la sigura sa rudă, o bunică despre care nu ştie dacă mai trăieşte, unica
soluţie rămasă. Aşa se face că, după un drum complicat, bărbatul are de trecut
o ultimă piedică înainte de a ajunge la destinaţie: lupta cu o stâncă prăvălită,
care taie drumul către satul natal. În Judecata
de apoi apa capătă funcţie purificatoare. Epuizat de proba stâncii – „viermele uman îşi vedea de găurirea stâncii”
- personajul
primeşte botezul apei, „lepădând-se de
numele de Treflă şi de trecutul lui de borfaş” . Registrul parodic capătă
în penultimul capitol, Scamatorul,
alte conotaţii. Erou de poveste fără voie, Tase îşi continuă drumul. Sfânta
Vineri, protectoarea călătorilor, apare aici în persoana unei bunici cu un
picior de lemn, păstrându-şi piciorul tăiat într-o ladă, pentru înmormântare.
Alte probe nu întârzie să apară: noul Tase repară casele toate din sat şi
biserica, docil ca un copil. Crede că înţelege tâlcul acestei probe când
fiecare casă reparată îl răsplăteşte cu o salbă de aur. Munca lui Tase, singur,
cu casele de lemn goale, într-un sat părăsit, este un joc de-a alba neagra,
aici povestea devenind o parodie a tabloului însuşi, Scamatorul.
Ultimul capitol, Moartea avarului,
închide simetric romanul prin revenirea la prima ispitire: jocul de cărţi. Tase
află că întregul sat îi aparţine fiindcă bunica îl câştigase la un joc de poker.
Imaginile „cu bărbaţii din neamul lui
Tase pierzând la jocuri de noroc” se aplatizează când în minte îi
încolţeşte gândul: „Nu sunt dintr-un neam
de învinşi!” Iluzia se spulberă însă când bătrâna îi
dezvăluie că cel învins de ea la jocul hazardului a fost bunicul său. Finalul aduce
parodia divinului: filele Bibliei devin cărţi de joc, făcute de Tase din
disperarea unei ultime partide, pe care să o câştige, pentru a scăpa definitiv
de stigmatul eşecului. Scena ultimului joc e grotescă: ultima partidă se joacă
în biserică, cu o bunică moartă.
Un roman despre slăbiciune sau despre puterea
omului de a se schimba, în ciuda strânsorii de menghină pe care societatea o
pregăteşte fiecăruia. Un roman despre putinţa sau despre neputinţa omului de a
dărâma zidurile propriei fiinţe. A ieşi sau a nu ieşi din tine însuţi, aceasta
e întrebarea pe care acest roman o arată într-o joacă de-a poveştile despre
oameni, scrise cu o bucurie de neoprit.
Florile de mucigai reapar, iată, prin proza lui Cristian Meleşteu,
pentru a ne reaminti că în orice lucru urât, condamnat sau condamnabil există o
fărâmă, dacă nu de frumos, măcar de speranţă.
Felicitări, Camelia ! Felicitări şi lui Cristian Meleşteu, pe care îl apreciez în mod deosebit !
RăspundețiȘtergereMulţumesc, Şerban Tomşa! Pentru această intervenţie şi pentru că am fost pe lista destinatarilor către care a plecat "Călugărul negru". Ca urmare a cronicii pe care am scris-o romanului tău (publicată pe blog şi preluată pentru "Luceafărul de dimineaţă"), a ajuns la mine romanul lui Cristian Meleşteu.
ȘtergereVeți lipsi din Luceafarul nr. 10, dar sper să reveniți la 11.
RăspundețiȘtergereVă mulţumesc! Intenţionez să fac acest lucru.
Ștergere