duminică, 13 noiembrie 2011

Aveţi vreun model?

În copilărie, modelul meu a fost Nadia Comăneci. (Citiţi, fac rar confesiuni.)   I-am urmărit evoluţia pas cu pas, am colecţionat revistele şi ziarele în care apărea, am cumpărat toate vederile cu Nadia (care se vindeau la chioşcurile de ziare, alături de vederi cu actori şi cântăreţi străini). La 8-9 ani, cartea mea preferată nu era una cu basme, ci "Nadia" de Ioan Chirilă (cumpărată de părinţii mei atunci în două ediţii consecutive, apărută prima dată în 1977). Fan adevărat. De fapt, cred că Nadia a fost modelul majorităţii fetelor din generaţia mea. Privind retrospectiv (şi încercând o exprimare concisă), cred că m-au marcat seriozitatea, tenacitatea şi eleganţa Nadiei. Nu pot să nu dau un sens didactic acestei scurte confesiuni, întrebându-mă ce modele au azi copiii noştri şi pentru ce le aleg.
Faptul că în seara aceasta, la ştiri, cam pe toate canalele importante de televiziune, a fost omagiată Nadia Comăneci cu ocazia zilei sale de naştere, m-a încântat şi mi-a adus aminte de copilărie.
La mulţi ani, Nadia!

Unde eşti, copilărie,
Cu pădurea ta cu tot?

11 comentarii:

  1. Eu am mai multe modele: mama, nasa Iulia Sapoiu si doamna profesoara de limba si literatura romana care mi-a fost nu doar "profa" adica dumneavoastra.Va pup pe toti 3!

    RăspundețiȘtergere
  2. @Ella Maria
    Da, primele modele sunt părinţii, iar ţie ţi-a dat Dumnezeu nişte părinţi deosebiţi, oameni dintr-o plămadă cu totul specială. Cât despre al doilea model, Iulia Săpoiu, nici asta nu mă surprinde. Faptul că mă "aliniezi" şi pe mine acestor două persoane mă înduioşază şi mă face şi mândră. Te pup, Maria!

    RăspundețiȘtergere
  3. Modelul meu sunt parintii mei.In copilarie am avut ca model ca si dumneavoastra un sportiv,mai precis un fotbalist,pe atunci imi doream sa fiu fotbalist ( Ronaldo )

    RăspundețiȘtergere
  4. Şi voi , toţi din familia Săpoiu sunteţi oameni speciali şi sunt sigură că sunteţi modelul multora.Vă pup şi vă aştept la Sibiu!

    RăspundețiȘtergere
  5. @Luca
    Da, cum spuneam, primele modele sunt părinţii. Mi se pare foarte frumos, însă, ca un adolescent/ un tânăr să rămână la modelul părinţilor, când în jurul său există atâtea tentaţii şi atâtea false modele.

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna seara ! De mult asteptam un astfel de articol ! Modelul (daca pot sa spun asa) pentru mine este Prof. Doctor Zahi Hawass, un arheolog egiptean, probabil cel mai cunoscut din acea "breasla" a arheologilor. Nu e model pentru mine datorita profesiei sale, eu avand o sensibilitate pentru istorie, mai ales mitologie.

    Ci mai degraba e model pentru ca e perseverent, nu renunta. A continuat sa faca sapaturi si studii indiferent de contextul social din Egipt (in pace, razboi, alegeri, sarbatori,revolte,etc) el nu a cedat. Totodata nu e genul de om de stiinta care se inchide in laborator cu anii sperand sa apuce sa-si termine treaba inainte sa moara, ci este genul care comunica, interactioneaza cu lumea, simpla lui existenta atrage turisti in egipt, nu mai vorbesc despre vestigiile atat de bine cunoscute datorita lui. Chiar si in timpul revoltelor din 2010, cand protestatarii au intrat in muzeu(cu intentia de a-l distruge), acesta a reusit sa-i calmeze comunicand cu ei mai bine decat a reusit politia sa-i calmeze batandu-se cu ei.

    De-a lungul carierei nu a avut de infruntat doar desertul, ci si mofturile diplomatice ale Marii Britanii si ale Frantei, aceste doua tari revendicand parte din obiectele recuperate in urma sapaturilor pentru muzeele de acasa, totodata a trebuit sa infrunte si mafia vanzarii de antichitati (care actioneaza in plan mondial).

    E probabil cel mai perseverent si incapatanat(in sensul bun al cuvantului) om pe care l-am vazut vreodata.

    P.S. imi cer scuze pentru textul enorm da nu m-am putut abtine :D

    RăspundețiȘtergere
  7. @Grecu'
    Bine ai revenit, Răzvane! M-ai convins, tocmai am dat un search pe net ;)

    RăspundețiȘtergere
  8. Multumesc, da nu am revenit, am intrat in fiecare zi pe blog, dar am fost mai tacut.

    RăspundețiȘtergere
  9. @Grecu'
    Şi pentru asta îţi mulţumesc. (că citeşti încă Punct şi virgulă, nu că ai fost mai tăcut)

    RăspundețiȘtergere
  10. Ei, ce temă... Modelul! Ca să exiști ca artist, trebuie să ai un model și, ca să exiști!, trebuie neapărat să-l negi, calci în picioare (ca în bancul cu prezervativele și lăsatul de fumat) scuipi, maculezi, jignești în ce are mai sfînt, pălmuiești în public. Și să revii la el noaptea, singur, cînd nu te vede nimeni. Ăsta e rostul unui model, ceea ce ne dorim (oare?) cu toții.

    RăspundețiȘtergere
  11. @Horia Gârbea
    Ce spuneţi e crez poetic (sau, oricum, crez scriitoricesc), disimulat în comentariu banal. Mulţumim!

    RăspundețiȘtergere