Treceți la conținutul principal

Cum arată o teză aerisită

Perioadă de teze -  se ştie sau se poate presupune cum (nu) se pregătesc elevii, dar poate vreţi să ştiţi câte ceva şi despre cum se pregătesc profii...
Dacă eşti odihnit şi ai şi chef de lucru (şi dacă n-ai, trebuie să-ţi vină), tu, prof  cu ceva experienţă, reuşeşti în 2-3 ore să elaborezi un subiect de teză şi un barem de corectare. Vi se pare prea preţios verbul "a elabora"? Păi, atunci, să ne explicăm pe înţelesul tuturor: formulezi subiectele şi fixezi punctajul, dar nu oricum, pentru că trebuie să raportezi complexitatea subiectelor la durata tezei, adică 1, 2 sau 3 ore, să ţii cont de planul de recapitulare dat în prealabil elevilor, să ai în vedere nivelul clasei, să gradezi dificultatea cerinţelor, să valorifici diverse conţinuturi etc. ( "etc" înseamnă multe, dar nu e curs de evaluare aici).  Apoi urmează baremul, altă distracţie. Dacă dai pe numere, distracţia se dublează.
 În fine, am făcut toate astea şi evrika! rămâne doar să multiplic cele patru rânduri de subiecte de teză pentru semestrul II. (De fapt, aici voiam să ajung şi m-am pierdut în amănunte plictisitoare, ca orice prof.) Merg la xeroxul meu preferat şi ghinion! xerox-istul, xerox-erul, xerox-orul... mă rog, omul-care-face-copii (cu accent pe o, vă rog!) lipsea! Aflu că vine peste 40 de minute. Plec, mă întorc peste 45 de minute, omul-care-face-copii (cu accent pe o, vă rog!) nu venise. Bun, renunţ, dar doar pentru moment. Ca orice prof conştiincios, am făcut totul din timp, tezele încep vineri şi azi e abia miercuri. Deci, joi, dimineaţa revin la xerox. Ghinion! omul-care-face-copii (cu accent pe o, vă rog!) lipseşte. Plec, revin, în sfârşit, are cine să-mi multiplice tezele! Amabil, omul-care-face-copii (cu accent pe o, vă rog!) aşază prima foaie. Ghinion! Xeroxul-mastodont se strică. Durează un minut, spune omul-care-face-copii (cu accent pe o, vă rog!). Şi atunci, ca într-o scenă de teatru absurd de Eugen Ionescu sau de Marin Sorescu (că tot e în planul de recapitulare la a XII-a), omul-care-face-copii (cu accent pe o, vă rog!) deschide capacul mastodontului, intră pe jumătate în pântecul lui, al xeroxului (era să zic al peştelui), iese şi rosteşte diagnosticul: s-a încins. (Cum? mă gândesc. Că doar a stat mai mult singur pe aici.) Proful din mine, cel cu ghinion la xerox, se stăpâneşte şi îl lasă la iveală pe celălalt, adică pe proful cel cu răbdare la xerox. Şi dintr-o dată am noroc! Omul-care-face-copii (cu accent pe o, vă rog!) mă asigură - îl repar - şi, în acelaşi timp, scoate dintr-un sertar restul recuzitei de teatru absurd - un foehn, da, adică un uscător de păr, şi, înarmat aşa, cu aer la viteza a treia, intră din nou în pântecul mastodontului, să-l răcească.
Să nu ziceţi că nu aveţi teze aerisite!
Succes!

Comentarii

  1. Să mă explic, că am primit întrebări/ mustrări: când zic "în pântecul peştelui" fac aluzie la "Iona" (etc.).

    RăspundețiȘtergere
  2. Vă multumim pentru ultima urare, Se intelege ca subiectele de teza sunt usoare? Andreea

    RăspundețiȘtergere
  3. Care va sa zica omul-care-face-copii si-a depasit conditia umana ? :D

    RăspundețiȘtergere
  4. @Grecu'
    Asta a fost tare. Deci să înţeleg: nu numai că înveţi Iona pentru teză, dar deja scoţi maxime.:D

    RăspundețiȘtergere
  5. Off-topic:
    Comentez pt prima oara pe acest blog (unde am ajuns urmand linkul atasat semnaturii la comentariul de pe http://diacritica.wordpress.com/2011/04/09/paul-dicu-campion/ ) - bine v-am gasit, spor si succes!
    Cu tot regretul, nu am disponibile suficient timp si energie pt a ma abona la bloguri "noi" (nici pe cele "vechi" care imi plac mult si carora le eram "vizitator" - si "comentator"! - asiduu nu mai pot sa le urmaresc atat de regulat cat mi-as dori), dar eram curios de personalitatea "comentatoarei", si (daca TOT am intrat) am considerat ca este politicos sa si salut - si cu aceasta ocazie imi voi exprima si opinia (macar asupra ACESTUI articol, daca pt mai multe nu am timp).

    On-topic:
    "...tu, prof cu ceva experienţă..."
    CEVA experienta?!? ? (Profilul da prea putine informatii.)

    "...trebuie să raportezi complexitatea subiectelor la durata tezei..."
    Complexitatea - si amploarea. (Cu scuze pt ca nu stiu sigur nici materia predata: exista si subiecte complicate, complexe, dar care pot fi tratate - corespunzator - relativ scurt, dar si subiecte mai simple, dar ample, la care pur-si-simplu este mult de scris.)

    "...să ţii cont de planul de recapitulare dat în prealabil elevilor..."
    Hm! Oare n-ar fi preferabil ca subiectul sa fie ales INAINTE de stabilirea planului de recapitulare, astfel incat acest plan sa acopere SIGUR subiectul? (Io nu stiu, numa'-'ntreb...)

    "...să ai în vedere nivelul clasei..."
    Hm! Aici PARCA as contrazice (oarecum) (chiar daca nu stiu nici macar despre CE an de studii este vorba): avand in vedere importanta pe care in ultimii ani a dobandit-o media notelor obtinute pe parcursul anilor de studiu (si faptul ca tezele au aceeasi pondere cu totalitatea celorlalte note), parca nu-i chiar... "cosher" ca un acelasi elev, la fel pregatit, sa obtina note diferite daca intamplarea face sa fie intr-o clasa cu nivel general foarte scazut (care - conform afirmatiei citate - ar primi subiecte mai simple, mai usoare) fata de cazul in care este intr-o clasa cu nivel foarte ridicat (unde ar primi subiecte mai complicate si mai grele)...

    "Dacă dai pe numere, distracţia se dublează."
    DACA dai pe numere? Hm! Eu as IMPATRI "distractia", impartindnd elevii nu numai "pe numere", ci si "pe litere" (A si B), pt a nu lasa elevi cu acelas subiect nu numai unul alaturi de altul, dar nici unul in spatele altuia.
    Pt un profesor istet, "distractia" asta apare doar in primii cativa ani de profesorat (ani pe parcursul carora isi alcatuieste o "biblioteca de subiecte" din care in anii urmatori sa poata doar sa aleaga - si eventual sa adapteze si sa actualizeze, si poate sa combine - subiectele).

    "...când zic "în pântecul peştelui" fac aluzie la "Iona"..."
    Hm! Am lacune in educatie: Iona nu in pantecul "chitului" ajunsese? Se precizeaza ca acel "chit" ar fi peste? (Ca eu - pe unde am intalnit referirea - era "in pantecul balenei", iar - dupa stiinta mea - balenele (cetaceele) sunt nu pesti, ci mamifere marine...)

    Cu scuze pt ca mi-am permis, si cu urari de bine pt viitor. (Si fara suparare daca comentariul nu "trece" - fie deloc, fie "decat editat".)

    RăspundețiȘtergere
  6. Bine aţi venit! Vă mulţumesc pentru vizită şi pentru comentariu.
    Să luăm lucrurile la rând (cu scuze pentru concizie, că, aşa cum spuneam, e perioadă de teze, nu contează ce fel de teze, în paranteză fie spus): 1)cum spuneam, nu ţinem un curs de evaluare, totuşi - complexitate, durată, specificul psiho-pedagogic al clasei (adică nivelul, asta e o discuţie foarte amplă) rămân criterii importante. 2) planul de recapitulare este obligatoriu, el acoperă conţinuturile, iar a alcătui o listă cu posibile subiecte este facultativ, obligatorie ar putea fi structura lucrării, tipurile de itemi. 3)sigur că "biblioteca de subiecte" există, iar subiectele se actualizează, "distracţia" însă rămâne(iar în contextul acesta "profesor" isteţ înseamnă să ai talent pentru "copy-paste" şi nu e chiar genul meu, deşi nu excludem total procedeul). 4)Subiecte numeroase înseamnă elaborare de barem pentru fiecare dintre ele. Dar nu asta ar fi problema - e o chestiune de opţiune şi de "gust" dacă alegi subiecte unice sau pe 2, 3 etc numere (altă discuţie...). 5) În "Iona" lui Marin Sorescu (prin indicaţiile scenice) şi în "Iona" biblică e peşte. Nu v-aţi gândit, însă, degeaba la chit, balenă, pentru că oricine vede sau citeşte piesa rămâne cu ideea unei făpturi acvatice imense.

    Dacă mi-a scăpat ceva de lămurit, scuze, cu altă ocazie. Vă mai aştept!

    RăspundețiȘtergere
  7. Multumesc (pt acceptarea unui comentariu atat de lung, pt ca "m-ati luat in seama" si pt raspuns) - este suficient (nu este obligatoriu NICAIERI raspuns amplu) - spor si succes in continuare!

    N.B. Nu sunt cadru didactic, ci de formatie tehnica, dar am avut CANDVA (colateral si temporar) SI functie didactica, iar "doamna mea" DIN INVATAMANT s-a pensionat...

    RăspundețiȘtergere
  8. ["Dacă dai pe numere, distracţia se dublează."
    DACA dai pe numere? Hm! Eu as IMPATRI "distractia", impartindnd elevii nu numai "pe numere", ci si "pe litere" (A si B), pt a nu lasa elevi cu acelas subiect nu numai unul alaturi de altul, dar nici unul in spatele altuia.]

    Si daca se dau numerele in 5 banci pe rand, a cate trei randuri, atunci din nou nu se repeta niciun numar. Sa va fac o demonstratie :

    1 2 3
    2 3 4
    3 4 1
    4 1 2
    1 2 3

    doar pe randul din mijloc se repeta numarul 2, dar este din prima repsctiv ultima banca.

    P.S mi-e lene acum sa fac schema dar calcul ar functiona si daca ar fi doua lucrari la banca, dar una din banci ar fi "locuita" de un singur elev.

    RăspundețiȘtergere
  9. Măi, oameni buni, eu mă străduiesc să creez personaje, să fac dintr-o situaţie banală un subiect şi voi vă legaţi de bietul paragraf cu evaluarea...
    P.S. (Grecu) Dai sugestii, că tot ai scăpat de teză...

    RăspundețiȘtergere
  10. Aş vrea să dispară din teze (şi nu doar) exprimări de genul: "persoana iubită", "multitudine de figuri de stil", "opera X, opera Y" (în loc de poezia, romanul etc), "romanul debutează" (în loc de "începe"). Mă mai deranjează "albaştrii" (brr!) sau "defapt" (de fapt).
    Ciudat este că, deşi nu mai are ponderea de altădată, teza stârneşte încă frisoane. Azi, după ce le-am dat subiectele, cineva s-a închinat de mai multe ori, ostentativ - teatralitate prost temperată. Nu sunt o scorpie... Alţii, mai mici, îşi pun o iconiţă pe bancă... duios sau ce să mai zic?! MN

    RăspundețiȘtergere
  11. Grecule, eu comentasem avand in minte imaginea clasei din care facusem eu parte (acu' peste patru decenii): 46 elevi asezati cate doi in fiecare banca, trei siruri de banci (in locul ultimei banci era cuierul). Cei care eram mai "lungi" nu puteam sa intindem orizontal bratul catre nici o directie (decat diagonal) fara sa atingem un coleg / o colega (chiar si peste interval), astfel incat atunci sugestia mea era justificata.
    Permutari / aranjamente mai stiu si altii sa faca, dar cred ca e mai simpla enuntarea inca unui subiect decat nominalizarea individuala concreta (si memorarea) fiecaruia dintre elevii care au de tratat un anumit subiect.

    Camelia: Dumneata ai reusit ceea ce-ti propusesesi, da' "fiecare cu ce-'l doare": pt elevii care dau teza sunt mai importante subiectul si modalitatea de evaluare a "raspunsului" decat caracteristica literara a textului articolului de blog... (Cu scuzele mele - imi asum responsabilitatea pt "deschiderea cutiei Pandorei*"...)
    *Posibila tema pt elevii dumitale care iti citesc blogul: sa afle din mitologia elina (greaca) CINE a fost personajul Pandora, PRIN CE era caracterizat si CE e cu acea cutie - asta ca sa nu ramana cu impresia ca ma refeream la planeta pe care se desfasoara actiunea din filmul "Avatar".

    RăspundețiȘtergere
  12. Grecule, in aranjarea dumitale acelasi numar se regaseste alaturat "pe diagonala", ceea ce pt voi (cu vazul vostru incredibil de bun - cam cum era si al nostru la varsta voastra) deschide LARG (pt cei cu intentii "necurate") portile copierii de la colegi "binevoitori"...
    In versiunea mea, cei cu acelasi subiect nu se invecineaza nici macar pe diagonala...

    RăspundețiȘtergere
  13. @Mihaela (MN): Binevenit punctul de vedere al altui profesor de română. Cred că "limbajul de lemn" din teze ar putea fi un subiect, însă nu ştiu cât de atrăgător.

    RăspundețiȘtergere
  14. @VictorCh
    Cutia Pandorei a mai fost deschisă pe-aici ( vezi:
    http://cameliasapoiu.blogspot.com/2011/03/prosti-dar-multi.html), dar apreciem intenţia educativă.
    Şi, da, aşa este, "fiecare cu ce-l doare", de-asta şi pun un titlu apropiat de elevi, adică teze aerisite.

    RăspundețiȘtergere
  15. "Limbajul de lemn" a ajuns sa fie considerat astfel doiar in urma abuzului, altfel (in opinia mea) exprimarile mentionate nu sunt improprii.

    Multumesc acum am constatat CA "CUtia Pandorei" (!) mai fusese deschisa - da' TOT nu fusese explicitata (si NICI sugerata cautarea - macar LOCUL IN CARE sa caute, in legatura cu CE domeniu - nu e deloc obligatoriu ca cineva care nu stie despre ce este vorba sa stie UNDE fusese folosita initial expresia, sau DE LA CE provine...)
    Si-aici - cu scuzele de rigoare pt staruinta - declar "incetare unilaterala a focului" pe acest subiect...

    RăspundețiȘtergere
  16. Oh DOAMNE!...Ce imi plac mie persoanele care comenteaza un subiect incercand sa para ( ca sa nu zic intr-un mod interpretabil) dezghetati...ca sa zic asa.Ideea acestei postari era una comica, o intamplare reala ( sau poate fictiva). Luati subiectul ca atare domnule VictorCh :). Fara nicio suparare.

    RăspundețiȘtergere
  17. Blogul asta incepe sa imi placa mai mult pe zi ce trece.Respectele mele!

    RăspundețiȘtergere
  18. @ Anonim (3 iunie 2011): Multumesc pt analiza critica (mai ales ca este atat de bine argumentata (!)) - cu atat mai mult cu cat ati avut (!) verticalitatea si demnitatea de a va asuma (prin semnatura) paternitatea respectivei opinii...

    RăspundețiȘtergere
  19. @VictorCh
    Nici eu nu sunt de acord cu "anonimele". Chiar şi Anonim (17 iunie) s-ar fi putut semna... Bine aţi revenit pe la noi!

    RăspundețiȘtergere
  20. Saru'mana - din pacate doar "in trecere", in urma instiintarii despre un nou comentariu (nu obisnuiesc sa "abandonez" un articol la care mi-am exprimat vreo opinie): din pacate timpul si energia disponibile pt orice altceva decat strictul necesar mi s-au diminuat drastic (mult si strict) astfel incat am quasi-"abandonat" majoritatea blogurilor care imi placeau (si in principiu imi mai plac) - INCLUSIV unele carora le fusesem (indelung) "vizitator si "comentator" asiduu".

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Model de eseu motivaţional pentru înscrierea la ASE 2018

      Zilele acestea am fost întrebată de multe persoane cum se face un eseu motivaţional pentru înscrierea la Academia de Studii Economice.       Mai jos voi prezenta o  structură de eseu motivaţional, realizată conform normelor cerute de ASE (pe care le găsiţi  aici ). Atrag atenţia că e recomandabilă personalizarea acestui "tipar". Eliminaţi din redactarea voastră cifrele care marchează paragrafele - eu am folosit numerotarea pentru a fi mai uşor de urmărit subpunctele cerute de ASE în realizarea acestui document.          Iată modelul:  ESEU  MOTIVAŢIONAL 1.  Mă numesc ......................  şi sunt absolvent(ă) a Liceului .... / Colegiului Naţional ......... din ........... Reputaţia Academiei de Studii Economice şi calitatea învăţământului de aici m-au determinat să-mi prezint intenţia de a deveni studenta/studentul acestei instituţii de învăţământ superior.  2.  Am aflat de oferta educationala a Academiei de Studii Economice de pe site-ul facultăţii,

Întrebări către Adina Popescu. Niște copii, un păianjen care se crede Spiderman și o lecție de păstrat

  Recentul subiect de antrenament pentru examenul de evaluare națională mi-a amintit cât de frumoase sunt textele Adinei Popescu. Pentru cine nu știe, textul 1 din subiect, cel literar, este un fragment din „Aventuri de pe Calea Moșilor” – adecvat vârstei și tematicii V-VIII. Ca să nu mai vorbim despre alte aspecte pe care le adună fragmentul ales: colegialitate, prietenie, dorința de a lucra în echipă, plus aspecte care țin de interculturalitate, dacă ne referim la „caracterele” diferite din text: o fetiță e realistă, alta organizată etc.  Faină alegere. În fine, să trec la subiect (la subiectul postării  J ). Cu clasa a VI-a la care predau am citit în semestrul I două texte de Adina Popescu: „Un păianjen care se crede Spiderman” și   „Aventurile lui Spiderman în grădină”. Cu gândul că elevii mei pun întrebări, i-am scris atunci Adinei Popescu pentru că nu știam nimic despre texte: dacă au continuare, dacă fac parte din vreun volum. Când le-am comunicat elevilor mei că îi pot scrie