miercuri, 30 noiembrie 2011

La mulţi ani, Andrei! La mulţi ani, Andreea!

Aseară, în ajun de Sf. Andrei, mi-am amintit că am, pe undeva prin bibliotecă, două volume cu studii de folclor ale Elenei D. O. Sevastos*. Nu întâmplător, pentru că ele conţin, printre altele, obiceiuri de Sfântul Andrei, pe care le-am recitit, premeditând "cadoul " de azi pentru clasa unde mai mult de un sfert din totalul elevilor poartă numele Andrei, Andreea. Nimeni alţii decât mezinii - clasa a V-a.
Prin urmare, astăzi am ţinut, oficial, prima lecţie de folclor la clasa a V-a (nu chiar o lecţie, ci vreo 10-15 minute), în care am prezentat semnificaţia acestei sărbători şi câteva obiceiuri legate de Sf. Andrei - cap de iarnă.
Feedback-ul a constat în realizarea unei "foiţe" cu impresii, pentru completarea portofoliilor personale. Mulţumirea mea vine din faptul că s-a reţinut esenţialul, iar zâmbetul  meu se datorează .......
........Citiţi câteva texte şi vedeţi:

Sfântul Andrei, numit şi "cap de iarnă", este o sărbătoare anuală cu dată fixă. Se numeşte "cap de iarnă", pentru că începe frigul şi se termină toamna. Oamenii din toate părţile ţării au foarte multe obiceiuri, cum ar fi să pui grâu. Mie mi se pare o sărbătoare foarte frumoasă, mai ales pentru că şi eu mă numesc Andrei.      (Andrei H., 11 ani)

Tradiţia, în unele sate, îţi spune, prin grâu, dacă încolţeşte mult sau dacă o creangă de cireş înfloreşte, dacă vei avea un an bun. Eu cred că Sfântul Andrei este o portiţă care îţi vesteşte cum îţi va fi anul viitor.      (Christian, 11 ani)

Când este Sfântul Andrei, pe marginea geamului se pune usturoi. Dacă pui usturoi, o să ai noroc, dar trebuie să pui usturoi pe lemn, că, dacă pui pe marmură, o să  miroasă în toată casa.   (Florin, 11 ani)

Sfântul Andrei, numit şi "cap de iarnă", prevesteşte vremea rece şi este opusul sărbătorii de Sfântul Gheorghe. Această sărbătoare mi se pare mai specială decât celelalte sărbători, deoarece este ziua mea de naştere.    (Andreea I., 11 ani)

Sfântul Andrei este o sărbătoare trecută în calendarul creştin-ortodox cu cruce roşie, adică în ziua respectivă nu spălăm, nu coasem ceva, deci nu facem treburi grele.    (Ana, 11 ani)

Sfântul Andrei este sărbătoarea care se mai numeşte şi "cap de iarnă" şi care marchează începutul anotimpului friguros (anotimpul alb), având foarte multe obiceiuri. Eu cred că este o sărbătoare importantă, deoarece ne aduce liniştea casei şi bucurii în familie. De asemenea, este ziua când mi se face rău de la bomboane.     (Mihai, aproape 11 ani)



*Prima ediţie critică a operei folcloristice a Elenei D. O. Sevastos apare în 1990 la Editura Minerva (după aproape un secol de la publicarea ultimelor sale articole), ediţie îngrijită şi prefaţată de Ioan Ilişiu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu