vineri, 13 februarie 2015

Model de rezolvare a subiectelor

Evaluare Naţională - 2014
Limba şi literatura română
MODEL DE REZOLVARE

Subiectul I
A. 1. Sinonimele potrivite pentru sensul din text al cuvintelor subliniate sunt: fiindcă – întrucât; cer – pretind; liniștit – calm.
2. Virgula din secvența  “Bine-ai venit, An nou!” separă o construcţie în cazul vocativ de restul enunţului.
3. Măsura primului vers este de 6 silabe, iar măsura celui de-al doilea vers este de 4 silabe.
4. Textul aparţine genului liric prin prezenţa eului liric şi prin exprimarea directă a sentimentelor şi a gândurilor.
5. Titlul conţine două substantive. Substantivul propriu "Anul Nou" sugerează tema poeziei, anume trecerea timpului, iar substantivul "rânduri" anunţă forma de monolog liric adresat. Poezia este "o scrisoare" către Anul nou, personificat în ipostaza unui prieten care soseşte în casele tuturor.

B.        În opinia mea, mesajul poeziei ,,Rânduri pentru Anul Nou'' de Ion Minulescu face referire la trecerea timpului, resimţită de poet cu nostalgie şi cu emoţie.
În primul rând, semnificaţia mesajului este susţinută prin limbajul expresiv şi sugestiv, realizat prin figuri de stil şi prin punctuaţia expresivă. Anul Nou este personificat în ipostaza unui prieten aşteptat cu bucurie, dar şi cu emoţie, fiind aducător de noroc: " Noroc că te-așteptam deștept/ Să te previu la timp, să fii atent,/ Și-n clipa marelui eveniment/ Să-mi calci în casă cu piciorul drept ... ". Epitetul dublu din versul "Te vreau la trup curat ... neprihănit ..." exprimă speranţa poetului că trecerea timpului va aduce bucurii în viaţa sa. Frecvenţa punctelor de suspensie susţine tonalitatea nostalgică a poeziei, sentiment provocat de modul cum fiinţa umană resimte trecerea timpului.
În al doilea rând, mesajul poeziei se dezvăluie prin exprimarea directă a sentimentelor autorului, trăsătură specifică genului liric. Trecerea timpului ii generează poetului că este o fiinţă limitată, suspusă morţii. Această idee este redată în prima strofă prin metafora: "De când te aştept aproape că am şi albit". Teama de moarte a poetului este exprimată ludic: "Și fii atent ca nu care cumva/ Să ți se rupă firu-n casa mea! …”.
În concluzie, aceasta „scrisoare” către Anul Nou este un pretext al autorului de a-şi exprima teama provocată de trecerea timpului.

Subiectul al II-lea
A. 1. Universitatea York a realizat o cercetare cu privire la capacitatea de empatie a copiilor. Copiii care au o capacitate mai mare de empatie sunt cei care au fost mai mult expuși la literatura pentru copii decât la desene animate televizate.
2.   Numele autorului este Corina Zorzor, iar titlul articolului este „Empatia, o abilitate dobândită prin lectură”.

3. Cuvintele subliniate sunt: de – prepoziție simplă; care – pronume relativ; și – conjuncție simplă coordonatoare copulativă; psihologice – adjectiv propriu-zis.
4. Funcțiile sintactice ale cuvintelor subliniate sunt: aceia – subiect; capacitate – complement direct.
5. Propoziţia “Când sunt scrise bine” este subordonată circumstanțială de timp, iar propoziţia „care îl încurajează pe cititor” este subordonată atributivă.
6. Problema este/1 să ajungă toată lumea la timp./2 

B.  Nu m-am gândit că vreodată voi vedea un scriitor în carne şi oase, fiindcă pentru majoritatea copiilor scriitorii sunt doar nişte fotografii în manuale. De aceea m-am entuziasmat când am aflat că în şcoala noastră va veni poeta Ana Blandiana.
      Evenimentul s-a petrecut la începutul lui martie, într-o zi atât de frumoasă, încât parcă soarele şi pomii preluaseră, prin nu ştiu ce minune, şi amplificaseră bucuria noastră, transformân-o în lumină şi muguri verzi. Emoţia mea nu avea limite, mai ales că doamna profesoară de limba română ne avertizase că trebuie să memorăm o poezie scrisă de această poetă, pentru ca unii dintre noi să recite în faţa tuturor, în cadru festiv.
     Când poeta a sosit, noi eram deja adunaţi în cabinetul de limba română. Am primit-o festiv, ridicându-ne în picioare şi aplaudând. Ne-a vorbit despre ce înseamnă poezia, despre copilărie, despre ceea ce a publicat de-a lungul vremii. Cel mai frumos a fost când a recitat câteva poezii cu emoţie în glas, pentru care am aplaudat cu toţii iar. Apoi a venit rândul nostru. Nimeni nu îndrăznea să recite în faţa poetei. Mi-am luat inima în dinţi şi am ridicat mâna uşor. Mi-am învins emoţiile şi am recitat poezia cu glas sensibil.
      Nu-mi mai amintesc nici aplauzele, nici felicitările pe care le-am primit de la colegi. Mi-a rămas în minte, şi voi păstra pentru totdeauna în suflet, privirea poetei, plină de încântare şi de lumină. Din tablourile de pe pereţi, ochii scriitorilor români parcă şi ei aveau o lumină ...


Sursa: "Pregătirea probei scrise de limba şi literatira română. Evaluarea naţională 2015”, Editura TREND, 2014; Autori: Camelia Săpoiu, Veronica Hoitan

De văzut:





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu